Anna Leporskaja

  • Anna Leporskaya Drie vrouwen, 1932-1934, Olieverf op doek, © Tretjakovmuseum, Moskou

In 1900 werd de Oekraïense Anna Leporskaja geboren. Leporskaja behoort tot de tweede generatie van de beroemdste hedendaagse kunstenaars uit de Russchische avant-garde. Een aantal van haar werken zijn nu te zien in het Groninger Museum in de tentoonstelling Vrouwen van de Revolutie. Rusland 1907-1934.

Van 1918 tot 1922 studeerde Leporskaja beeldende kunst aan de kunstacademie in Pskow. Vanaf 1925 werkte Leporskaja voor Kazimir Malevich bij het Staatsinstituut voor het Kunstpatrimonium (GINKhUK) in Leningrad. In hetzelfde jaar trouwt zij met de experimentele kunstenaars, illustrator en porseleinschilder Nikolai Suetin. Ook hij werkt bij het Kunstpatrimonium waar op een wetenschappelijke wijze wordt gezocht naar een nieuw begrip van kunst.

In Malevich’s laboratorium schilderde Leporskaja vaak impressionistische werken. Zij liet zich daarbij inspireren en beïnvloeden door de Russische kunstenaar ‘Cézannism’. Grote doeken, kleurrijke naakte vrouwen, portretten én landschappen stonden centraal in het werk van beiden.
Met de tijd werd Leporskaja steeds meer de vertrouweling van haar werkgever Malevich. In het bijzonder tijdens zijn laatste levensjaren waarin hij steeds meer onder druk kwam te staan van het stalinistische regime. De schematische en gezichtsloze figuren van Leporskaja op olieverfschilderijen uit de jaren ’30 verwijzen naar adviezen van Malevich en doen denken aan zijn late schilderijen.

In de jaren na de dood van Malevich kreeg het ontwerpen van porselein een centrale rol in het werk van Leporskaja. Samen met haar man Nikolai Suetin werkte zij in de jaren ’40 als kunstenares voor een Leningradse porseleinfabriek. Reeds bekend als Kandinsky.

Anna sterft op 14 maart 1982 in Leningrad.