Anita

Blommers & Schumm

De persoonlijkheid van Anita komt goed uit tegen een donkere achtergrond. Door de haarscherpe opnames en de zorgvuldige styling geeft de foto van Anuschka Blommers en Niels Schumm  iets van het individuele karakter en de gemoedstoestand van het model  aan. De beschouwer wordt bij het zien van de foto enigszins uit evenwicht gebracht. De titel van het werk suggereert dat Anita een vrouw is, maar ze vertoont ook mannelijke kenmerken. Proberen de fotografen bewust door het ontbreken van make-up en vrouwelijke kleding de beschouwer op het verkeerde been te zetten? Of zit er meer achter?

  • Anita: Anuschka Blommers & Niels Schumm

Blommers en Schumm ontmoetten elkaar op de Rietveldacademie in Amsterdam, gingen samenwerken en behoorden snel daarna tot de meest gevraagde modefotografen van hun generatie. Kenmerkend voor hun stijl is een observerende en onderzoekende blik, die met gebruik van de technische camera alles tot in de kleinste details vastlegt. Ze onderzoeken de status quo van de mode fotografie. Blommers en Schumm scheppen doorgaans zorgvuldig in scène gezette kunstmatigheid, waardoor onconventionele en vervreemde beelden ontstaan. Kleding speelt een ondergeschikte rol op de foto, de identiteit en verlangens van een persoon staan altijd centraal, waarbij de fotografen pogen verschillende perspectieven te belichten en meerdere onderliggende betekenissen te creëren.

De sobere manier van afbeelden lijkt, bewust of onbewust, geïnspireerd op de traditie van de noordelijke portretschilderkunst zoals de Vlaamse primitieven, Jan van Eyck, Hans Memling en de zeventiende-eeuwse portretten van Rembrandt. Het werk dat Blommers en Schumm voor modehuizen maken, wordt daarentegen vaak gekenmerkt door een zekere terloopsheid. Dan werken zij veelal met de amateurs voor de camera, of met collega-fotografen  als model.

  • Anton
  • Chloe
  • Meriba

Het portret van Anton Corbijn hebben is opdracht van de fotograaf zelf gemaakt. De foto geeft vanwege de neutrale gezichtsuitdrukking en het monotone kleurgebruik een sombere indruk. Als beschouwer voel je de ongemakkelijke houding, van een persoon die gewend is om normaliter zelf achter te camera te staan en niet er voor te poseren.  

De foto van Meriba Sheji vormde de coverfoto voor het RE-Magazine nr 7, herfst 2001. Het model kijkt de beschouwer over haar schouder intens aan. Zouden de fotografen Blommers en Schumm een diepere betekenis, van iemand die over haar schouder kijkt, naar wat achter haar in het verleden ligt, in de foto willen leggen?

Chloë Sevigny is een Amerikaanse actrice die door Blommer en Schumm geportretteerd is voor het magazine Interview, september 2000. Waar bij de andere portretten de kleding en make-up een ondergeschikte rol spelen, springt de leeuw op het T-shirt van Chloe juist in het oog. Als beschouwer kan zich afvragen of er een bewuste connectie is gemaakt tussen de kleur van de lippen en de afbeelding van de tijger. Haar ogen en haar mond lijken beide iets te willen zeggen, maar wat?

Ga hier terug naar de overzichtspagina.