Mood is Never Better than Memory - February

Chi Peng

Mood is Never Better Than Memory speelt zich af in de geboorteplaats van de kunstenaar Chi Peng. Hierdoor staat naar eigen zeggen het meest dicht bij zijn gevoelsleven. Deze serie is de meest recente fotoserie van de Chinese kunstenaar in de collectie van het Groninger Museum. Er is een emotionele tweedeling te zien tussen eenzaamheid en samenzijn. De foto’s zijn een commentaar op het klassieke verhaal van een onbewoond eiland. Moeten deze foto’s gezien worden als een utopische droom van de kunstenaar, of eerder als nachtmerrie?

  • Mood is Never Better than Memory – February: Chi Peng

Chi Peng behoort tot de eerste generatie Chinezen die zijn opgegroeid in een minder streng China. Na de dood van Mao Zedong in 1976  is China is vrijer en meer gericht op het Westen. Chi Peng groeide op zonder broers en zussen, als resultaat van de één-kind-politiek in China. Hierdoor werd er veel van hem verwacht, net zoals van andere Chinese kinderen. Chinese ouders willen vaak dat hun zoon uitblinkt of succesvol is en zorgt voor gezond nageslacht. Vooral het laatste is voor Chi Peng niet vanzelfsprekend omdat hij homoseksueel is, iets waar nog steeds een taboe op rust in China. Chi Peng heeft hierdoor altijd een grote druk gevoeld om goed te presteren.

  • Mood is Never Better than Memory – January

Chi Peng maakt geënsceneerde foto’s die een gemanipuleerde werkelijkheid laten zien. De onnatuurlijkheid is prominent aanwezig en duidelijk van de foto’s af te lezen. Hierdoor hebben zijn werken een sprookjesachtig karakter. Chi Peng laat zich ook inspireren door oude sprookjes, met name een verhaal uit de zestiende eeuw. In dat verhaal reist een monnik uit de zevende eeuw naar India om originele Boeddhistische geschriften naar China te halen. Hij wordt bijgestaan door verschillende mythische figuren, zoals de opvliegende Apenkoning die veel verschillende magische krachten heeft. Sun Wukong, zoals de Apenkoning heet, is heel sterk, heel snel en kan zich transformeren in 72 verschillende dieren en andere objecten.

  • Mood is Never Better than Memory – October

Op één foto uit de serie Mood is Never Better than Memory zie je Chi Peng als Apenkoning zittend op een klif met in de lucht twee zonnen. Hij zit als een klein, bijna tijdloos, verloren figuur in de wereld. Een andere foto geeft twee Chi Pengs weer die van elkaar af lijken te lopen op een klein ovaal eilandje van zand. Boven hen vliegt een groep zeemeeuwen in dezelfde ovalen vorm als het verlaten eilandje. Een schoonheid van onvruchtbaarheid dringt door in de foto’s. Het onvermogen om kinderen te krijgen als homoseksueel is een actueel gegeven in Chi Pengs leven. Op één van de foto’s staan een man en vrouw van middelbare leeftijd aan het eind van een pier, uitkijkend over de zee. Het idee van het doodlopende wordt tegengehouden door een toenadering van twee mannen met een kind tussen hen in: zij staan voor de familie in de toekomst. Ze zien er afwijkend uit, maar er is een kalme erkenning dat de behoefte aan menselijke binding tussen personen van hetzelfde geslacht in oorsprong gelijk is aan dat van het traditionele paar.

  • Mood is Never Better than Memory – June

Ga hier terug naar de overzichtspagina.