Montagne Miracolate

Cucchi

Enzo Cucchi beschouwt  legendes als echter en waardevoller dan de feiten van de geschiedenis. In de grote houtskooltekening Montagne Miracolate zijn de landelijke invloeden uit zijn geboortestreek de Marken duidelijk zichtbaar. In deze omgeving bestaan vele legendes waarin bergen, bomen en rivieren een mysterieuze rol spelen. In een interview in 1984 zei Cucchi dat de vormen van een berg geografisch vastliggen, maar in de fantasie van mensen en in hun verhalen kunnen veranderen en daardoor tot leven komen. Zo komt de ware ‘wonderbaarlijke’ vorm van de bergen tevoorschijn. Maar wat betekenen de lichtstralen en de handen?

  • Montagne Miracolate: Enzo Cucchi

In 1981 huurde Cucchi  in de omgeving van zijn geboorteplaats  een leegstaand kerkje, dat hij inrichtte als woning en atelier. In deze ruimte kon hij op grote formaten werken. De invloed van De Marken op het denken en beeldende werk van Cucchi is heel groot. Op de grote houtskooltekening zijn niet alleen deze legendarische bergen te zien, maar ook een donkere wolk en handen in de bergen, die de stigmata van Christus krijgen. Hier gebruikt Cucchi een beeldcitaat, namelijk de stigmatisatie van Franciscus van Assisi (die zich helemaal vereenzelvigde met de natuur en de dieren) van Giotto in Assisi. De monnik is bij Cucchi gereduceerd tot twee handen, de engel in de lucht door de donkere wolk. De wolk symboliseert het schemergebied tussen hemel en aarde, waarin het mysterie werkelijkheid kan worden.

  • De stigmatisatie van de heilige Franciscus van Assisi: Giotto

De eerste tentoonstelling van tekeningen van Cucchi en de zogenaamde Jonge Italianen of Transavant-garde in het Groninger Museum (1981) is De onthoofde hand. Met de nadruk op de handen en het met de hand tekenen en schilderen op grote formaten zetten de Jonge Italianen zich af tegen het gebruik van eenvoudige en kale materialen van de Arte Povera in de jaren zeventig in Italië. In plaats van concepten en intellectuele, universele regels legden zij het accent op figuratie, fantasie, mysterie en persoonlijke subjectiviteit door middel van handwerk.

De leden van de groep hadden geen artistieke of persoonlijke relatie. De verbintenis bestond uit hun gezamenlijke terugkeer naar de schilderkunst, waarbij heftige expressie belangrijk was. Daarnaast gebruikten zij thema’s geïnspireerd op de romantische heimwee naar de Italiaanse culturele traditie uit het verleden en de katholieke religie. De kunstwerken zijn allemaal extreem subjectief en worden ook wel gezien als een soort geheimschrift.

Ga hier terug naar de overzichtspagina.