Kate

Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin

Kate is de essentie van een portret: het gezicht, de emoties en de karaktertrekken die het gelaat kan vertonen spelen de hoofdrol. De foto behoort tot een serie van tien close-up portretten van de meest inspirerende modellen van fotograaf Inez van Lamsweerde en haar partner Vinoodh Matadin. De foto’s zijn opvallend vanwege de geringe gebruik van make-up  en het feit dat de kleding niet nadrukkelijk wordt getoond. Op deze manier wordt de meest natuurlijke verschijning van het model benadrukt, zelfs de poriën en haren zijn zichtbaar. Rijmt die verschijning wel met het iconische beeld dat wij hebben van deze supermodellen?

  • Kate: Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin

Van Lamsweerde en Matadin spelen met de associaties die de uiterlijke kenmerken van iemand kunnen oproepen. Ideeën over schoonheid worden zodoende constant uitgedaagd. Kate Moss kijkt de beschouwer van onder haar wimpers onvervaard aan, maar die kan geconfronteerd door haar overbekende gezicht alleen maar gissen naar haar emoties. Net als Kate Moss kijken ook Guinivere en Hellis de beschouwer diep in de ogen aan. Het vermijden van de intense blik is onmogelijk. Guinivere en Hellis lijken diep in de ziel van de beschouwer te willen kijken waarbij hun eigen emoties voor de beschouwer verborgen blijven.

  • Hellis
  • Guinivere
  • Kate

Inez van Lamsweerde en haar partner Vinoodh Matadin bewegen zich met deze serie op de grens van commerciële modefotografie en de kunstwereld. Van begin af aan heeft Van Lamsweerde gewerkt binnen het interdisciplinaire gebied tussen fotografie en mode, later uitgebreid met reclame en kunst. Volgens van Lamsweerde bestaat er geen scheiding tussen mode en kunst, deze disciplines zijn in haar ogen gelijkwaardig. De dialoog tussen commercie en kunst vormt een centraal thema in haar werk. Haar foto’s zijn in vele bekende modetijdschriften zoals de Vogue gepubliceerd maar bevinden zich ook als autonome kunstwerken in publieke en private collecties.

De kunstwerken van Van Lamsweerde en Matadin  zijn zowel in inhoud als techniek gelaagd. De vrouwen die ze portretteren  zijn zelfbewust, mooi en lelijk tegelijkertijd. Behalve dat de foto’s esthetisch zijn, ogen ze ook lichtelijk vervreemdend en surreëel. Om deze ambivalentie te creëren gebruikt ze sinds 1992 de paintbox-techniek, een geavanceerde computertechniek om beelden zodanig met elkaar te verenigen dat er geen overgang of verschil meer waarneembaar is. Door deze computer manipulaties krijgen de foto’s veelal iets ironisch. Van Lamsweerde en Matadin maken veel gebruik van clichés en overbekende beelden uit de media, die ze vervolgens meer bewerken dan gebruikelijk is. 

  • Sphinx: Marc Quinn

Net als Van Lamsweerde en Matadin heeft Marc Quinn een werk gemaakt met Kate Moss als model, maar dan in de vorm van een sculptuur. Hij heeft haar in haar hoogtijdagen van haar carrière vereeuwigd in een wit gekleurd bronzen beeld dat hij Sphinx noemt (naar het mythische wezen, half mens half leeuw). Het is een portret van haar imago. Haar uiterlijk is overbekend, maar ze laat niet veel los over haar innerlijk. In Sphinx zien we Moss levensgroot in een onmogelijke yogapositie waarbij zij haar benen achter haar rug langs boven haar hoofd heeft gevouwen. Deze sculptuur bevindt zich momenteel in het depot van het Groninger Museum. Het zevendelige kunstwerk The Seven Deadly Sins van Marc Quinn is wel in deze expositie te bewonderen.

Ga hier terug naar de overzichtspagina.