'Der Sänger' (1981) door Helmut Middendorf

Inleiding 'Wir sind die Wilden'

Op 30 april opende de tentoonstelling Nieuwe Wilden in het Groninger Museum. Nieuwe Wilden toont een ruim overzicht van de figuratieve, neo-expressionistische schilderkunst die in het begin van de jaren tachtig tot bloei kwam in Duitsland. Binnen deze kunststroming schopten jonge, ‘wilde’ schilders met rauwe, agressieve en provocerende schilderijen tegen het toenmalige kunstklimaat. 

Tegelijk met de kunststroming Nieuwe Wilden ontstond de muziekstroming Neue Deutsche Welle: Duitse popmuziek die voortkwam uit de punk en new wave. Een aantal voorbeelden hiervan zijn Deutsch Amerikanische Freundschaft (DAF), Fehlfarben, Grauzone, X-mal Deutschland, Geile Tiere, Peter Schilling en Nina Hagen. De kunstenaars beperkten zich niet alleen tot het schilderen, zij maakten ook muziek en albumcovers. Zo was Helmut Middendorf onderdeel van het koor voor het album ‘Moritat Von Der Eisenbahn / Vermutlich’ van Ingrid Wiener, waarvoor hij ook het artwork deed. 

De muziekstroming Neue Deutsche Welle was niet onbekend in Groningen. In het begin van de jaren ’80 traden in de stad een aantal NDW-bands op. Van deze concerten in muziekcentra Vera en Simplon is in de collectie van Poparchief Groningen veel moois terug te vinden. 

Benieuwd geworden? En zit je op Twitter, Facebook, Instagram of Pinterest? Elke donderdag posten wij een kunstwerk, affiche, albumcover onder de titel ‪#‎WirSindDieWilden‬. 

Wir sind die Wilden is een samenwerking van het Groninger Museum met het Poparchief Groningen. 

We beginnen met het schilderij ‘Der Sänger’ (1981) van Helmut Middendorf. Bij dit schilderij was Middendorf geïnspireerd door de albumhoes van ‘London Calling’ van de Britse punkband The Clash. 

  • 'Der Sänger' (1981), Helmut Middendorf, collectie Helmut Middendorf