In Wall House #2: Gunta Stölzl: 100 jaar Bauhausstoffen

Locatie: A.J. Lutulistraat 17, 9728 WT Groningen

Textiel Gunta Stölzl
zaterdag 30 maart 2019 t/m zondag 1 september 2019

Wall House #2 wijdde een tentoonstelling aan Gunta Stölzl (1897-1983), die vooral bekend werd als hoofd van de textielafdeling van het Bauhaus. In 2019 was het 100 jaar geleden dat het Bauhaus, de legendarische Duitse design- en architectuurschool, door de Berlijnse architect Walter Gropius in Weimar werd opgericht.

Tot op de dag van vandaag blijft Gunta Stölzl wevers en designers beïnvloeden. Haar ideeën worden gebruikt in het programma van textielopleidingen en designers baseren zich op haar ontwerpen. De intieme tentoonstelling Gunta Stölzl: 100 jaar Bauhausstoffen gaf een direct inkijkje in het leven en nalatenschap van Stölzl en toonde onder meer patroonkaarten, originele stoffen, Bauhaus-ontwerpen, aquarellen en meubels gestoffeerd naar haar ontwerp. Recente reproducties lieten zien hoe springlevend haar werk nog altijd is.

De expositie vertelde ook de geschiedenis van Stölzl, die het voor elkaar kreeg om als vrouw een leidende positie aan het Bauhaus te verwerven, vervolgens in het Zwitserse Zürich van de jaren 30 als immigrante een succesvolle weverij oprichtte en deze eigenhandig ruim dertig jaar draaiende hield. Een verhaal van moed, lef en hard werken, maar ook van creativiteit en vernieuwing.

De tentoonstelling Gunta Stölzl: 100 jaar Bauhausstoffen was samengesteld in samenwerking met Monika Stadler, dochter van Gunta Stölzl, en Mirjam Deckers, student Research Master Kunst- en Cultuurwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Meer Bauhaus in Nederland:

Textielmuseum Tilburg
Bauhaus& | Modern textiel in Nederland