'Looking closely: interpreting Rembrandt's 'The abduction of Ganymede'.

Lezing door Dr. Barbara Gaehtgens

-

Datum: 20 mei 2015 |

Een krijsende peuter in plaats van een schone jongeling: waarom schilderde Rembrandt de mythe van Ganymedes zo anders dan Michelangelo en Rubens?

Barbara Gaehtgens, kunsthistorica te Los Angeles vertelt het in haar lezing 'Looking closely: interpreting Rembrandt's 'The abduction of Ganymede'.’

De lezing richt zich op een vroeg werk van Rembrandt waarover Rembrandtkenners zich al jaren verbazen: De roof van Ganymedes (1635). Het schilderij lijkt het klassieke Griekse verhaal van de roof van Ganymedes te illustreren, waarin de jonge Romeinse Ganymedes ontvoerd wordt door de in een adelaar vermomde god Zeus, die de mooie jongeling als zijn wijnschenker op de berg Olympus wilde hebben. Dit thema werd door veel kunstenaars, waaronder Michelangelo en Rubens, verbeeld. maar de manier waarop Rembrandt het thema laat zien is ongebruikelijk. In plaats van Ganymedes af te beelden als een mooie naakte Griekse jongeman, laat hij hem zien als een schreeuwende, urinerende peuter die zich los probeert te worstelen uit de greep van een enorme adelaar.
Gaehtgens zal in de lezing nieuwe interpretaties van het schilderij bespreken. Door bijvoorbeeld schetsen en ondertekeningen te bestuderen is het mogelijk om nieuwe kanten van dit raadselachtige schilderij te laten zien. 

Wanneer:
Woensdag 20 mei 2015
Tijd:
15.00 tot 16.00 uur
Locatie:
Auditorium Groninger Museum
Kaarten en aanmelden: deelname is gratis. U kunt zich opgeven voor de lezing door te mailen naar lezingen@groningermuseum.nl.
Let op: De lezing zal worden gegeven in het Engels.

Tot en met 25 mei is de tentoonstelling Het geheim van Dresden. Van Rembrandt tot Canaletto te zien in het Groninger Museum. In het kader van deze tentoonstelling organiseert het Groninger Museum samen met de afdeling Kunstgeschiedenis van de Rijksuniversiteit Groninger de kunsthistorische lezing over dit topstuk.

  • Rembrandt van Rijn De roof van Ganymedes 1635 olieverf op doek 177x129 cm © Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Foto: Elke Estel/Hans-Peter Klut