Marga Weimans, Debut, 2007

Debut, 2007
Nonwoven, hars, wol, tin ijzer en acryl
Illustratie iswm. Jeroen Koolhaas, Barend Koolhaas en Aura Luz Melis
De andere 8 outfits zijn 21 juni t/m 24 oktober 2014 tentoongesteld in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam

Met de tentoonstelling Marga Weimans. Fashion House speelt Weimans met de machinaties van grote modehuizen, zoals we die zien in Parijs, Londen en Milaan. Met iedere ontworpen collectie onderzoekt zij een opvallend deel van hoe een modehuis eruit ziet, hoe het werkt en hoe de samenleving ermee omgaat.
Vanzelfsprekend heet één van haar eerste collecties ‘Debut’.  Met deze collectie bestudeert Weimans het idee van ‘sublieme schoonheid’: een schoonheid zo enorm dat die grenst aan het niet te begrijpen overweldigende.
Debut bestaat uit een verzameling van negen zwarte outfits, die allemaal overdadig zijn gedecoreerd. De collectie vormt een opeenvolging van steeds grotere en complexere figuren, beginnend met een simpel T-shirt en resulterend in een monumentale architectonisch jurk. Voor de basis van de jurk liet zij zich inspireren door de uit vier conische vormen bestaande avondjurk Four-Leaf Clover uit 1953 van de Amerikaanse modeontwerper Charles James, die zich nu in de collectie van het Metropolitan Museum bevindt.
Weimans werkte met materialen en technieken die ongebruikelijk zijn voor de modewereld, zoals in de bouw gangbaar materiaal, als stugge, met polyester versterkte glasvezel. Met behulp van diverse technieken, waaronder borduursels, maar ook giettechnieken creëerde zij grillige vormen, die zich eerder als een aandoening over de jurken lijken te verspreiden dan deze lijken te verfraaien.
Dat het begrip schoonheid niet kan bestaan zonder de tegenpool lelijkheid, is een belangrijk thema in Weimans' werk. Met de collectie Debut laat zij haar fascinatie voor de haute couture zien en voor de techniek, het vakmanschap en de tijd die deze branche aanwendt om het allermooiste te creëren. Debut lijkt op een uitvergroting van die waarden, een parodie misschien, maar is ook een soort vergezicht op haar toekomst in het vak en een liefdesverklaring aan de mode. Deze informatie hoort bij de ovale zaal van de tentoonstelling Marga Weimans Fashion House.