'Zwei proletarische Erfinderinnen auf dem Weg zum Erfinderkongreß’ (1984) door Martin Kippenberger

Martin Kippenberger was een Duitse beeldhouwer, installatiekunstenaar, schilder, fotograaf, tekenaar en muzikant. Hij studeerde van 1972 tot 1976 aan de Hochschule für Bildende Künste in Hamburg. Zijn werk was – net als het werk van de andere kunstenaars uit de Nieuwe Wilden -  vaak bespottend, tegendraads, cynisch en controversieel.

Tijdens zijn carrière stond hij hoofdzakelijk bekend om het woeste experimenteren, maar ook om zijn gezelligheid en charme. Hij was in staat om gemakkelijk verschillende uiteenlopende kunstenaars en sociale groepen samen te brengen, en daarmee ook verschillende stijlen en esthetiek. Sommige van zijn werken zijn fotorealistisch, andere werken utiliseren juist een doldwaze abstractie. Dit is zijn schilderij ‘Zwei proletarische Erfinderinnen auf dem Weg zum Erfinderkongreß’ uit 1984.

Samen met een aantal andere kunstenaars uit de stroming Nieuwe Wilden (Markus Oehlen, Albert Oehlen en Werner Büttner) bracht hij in 1984 een album uit: ‘Die Rache Der Erinnerung’. 

Benieuwd geworden? En zit je op Twitter, Facebook, Instagram of Pinterest? Elke donderdag posten wij een kunstwerk, affiche, of albumcover onder de titel #WirSindDieWilden.

Wir sind die Wilden is een samenwerking van het Groninger Museum met het GAVA/Poparchief.

  • 'Zwei proletarische Erfinderinnen auf dem Weg zum Erfinderkongreß’ (1984) door Martin Kippenberger