'The Man Who Eats His Fingers' van Marilyn Manson

Aangekocht met steun van de BankGiro Loterij

  • Marilyn Manson, The Man Who Eats His Fingers, 2006, aquarelverf, acryl, inkt op papier, 76 x 56 cm, collectie Groninger Museum

De Amerikaanse shockrock zanger/kunstenaar Marilyn Manson  schildert beklemmend vreemde lichamen met zachte, bijna tere lijnen en kleuren. Mansons kunst laat ons de werkelijkheid van pijn en afgrijzen zien. Manson heeft vaak benadrukt dat zijn werk als beeldend kunstenaar niet los te zien is van zijn muziek en zijn performances. Meteen al bij de eerste confrontatie met zijn werk bekruipt je als toeschouwer een onbehaaglijk gevoel. En de beelden blijven nadien nog lang op het netvlies hangen. Net als bij zijn optredens geeft Marilyn Manson zich helemaal bloot. Zijn autobiografie The Long Hard Road out of Hell uit 1998 is een genadeloos eerlijke beschrijving van de angsten van een jongen die als buitenbeentje opgroeit in het benauwende Midwesten. Manson beschrijft indringend hoe hij in de muziek en in kunst een uitlaatklep vindt voor innerlijke spanningen. Hij is daarbij uitermate hard voor zichzelf, voor zijn familie, school en vrienden. Wat daarbij opvalt, is telkens weer die breuk tussen geweld en een haast fijnzinnige fragiliteit. Alleen al de goedkope waterverf die hij gebruikt staat in schril contrast met de motieven hij schildert. Niet voor niets wordt door kunsthistorici weleens de vergelijking getrokken met de tekeningen van Egon Schiele. Net als de grote Oostenrijkse kunstenaar contrasteert bij Manson een donkere vervreemding van lichamen met fragiele lijnen en kleuren.

Dit werk werd dankzij steun van de BankGiro Loterij in 2014 deel van de collectie van het Groninger Museum.