Nordic Art. Helmer Osslund:' Een zomeravond bij Kallsjön'

Helmer Osslund werkte als porseleinschilder in de Gustavsberg fabriek bij Stockholm, toen een studiereis naar Parijs en Londen hem deed besluiten deze carrière op te geven en kunstschilder te worden.
In Parijs werd hij in 1893 geschoold aan de Académie Colarossi, waar hij ook in 1894 een tijdlang bij Paul Gauguin studeerde. Gauguin had een blijvende invloed op de stijl en artistieke taal van Osslund. In 1898 reisde Osslund via Duitsland, Nederland en Schotland weer naar Zweden.

Terug in zijn vaderland bezocht hij tijdens wandelingen de magnifieke en destijds nauwelijks bekende Zweedse regio Norrland. Op deze reizen schilderde hij veel landschappen op transparant vetvrij papier. Behalve dat het goedkoop en licht van gewicht was, wist het papier ook een heldere kwaliteit van kleur te behouden en ging het goed samen met het cloisonnisme” van Gauguin, met strakke contouren en een puur palet. Het realisme liet Osslund steeds meer los ten faveure van een expressieve en decoratieve stijl, waarbij details spaarzamer werden.

Helmer Osslund
Een zomeravond bij Kallsjön, 1907
61,5 x 81,5 cm
NationalMuseum, Stockholm
Photo: NationalMuseum Stockholm

  • Helmer Osslund, Een zomeravond bij Kallsjön, 1907, NationalMuseum Stockholm