Wall House #2
A.J. Lutulistraat 17, 9728 WT Groningen

Comfortzone
Van 30 augustus tot en met 26 oktober verkennen drie fotografen, waarvan één ook beeldend kunstenaar, in Comfortzone de grenzen van het medium fotografie én van zichzelf. Fotografie is het vertrekpunt in ieders werk, maar de uitkomst verschilt per kunstenaar.
Beeldend kunstenaar Emily Wortel is gefascineerd door het menselijk lichaam, het kijken en bekeken worden. Haar sculpturen combineren fotografische beelden met ruimtelijke vormen, waardoor je letterlijk en figuurlijk om het werk heen kunt bewegen. Hier draait Comfortzone om intimiteit, fysieke aanwezigheid en kwetsbaarheid.
Op de bovenste etage tonen fotografen Sander Martens en Anita Oosterloo hun gezamenlijke fotoproject Kofferconversaties. Voor beiden betekent dit project een stap buiten hun vertrouwde werkwijze. De foto’s uit Kofferconversaties zijn persoonlijk, intuïtief en experimenteel. In de tentoonstelling nodigen Martens en Oosterloo het publiek uit om ook deel te nemen aan hun project door zelf een compositie en foto te maken die aansluit op de bestaande reeks.
Comfortzone is een tentoonstelling over vorm, positie en het zoeken naar nieuwe perspectieven – zowel voor de maker als voor de kijker.
Over de kunstenaars
Emily Wortel (Amsterdam, 1979) groeide op in Groningen. Ze studeerde in 2001 af aan Academie Minerva als autonoom beeldend kunstenaar. Ze woont en werkt in Groningen en ze volgt momenteel de fotografieopleiding aan de Fotoacademie in Amsterdam.
Wortel werkt met verschillende materialen en technieken. Ze gebruikt fotografie als middel in haar proces en als zelfstandig medium. In al haar werk staat het menselijk lichaam centraal. Het lichaam is haar materiaal – haar vertrekpunt. Ze onderzoekt waar het lichaam ophoudt mens te zijn en wanneer het overgaat in vorm, object of abstractie. Een houding of lichamelijk detail kan, losgemaakt uit de context, een nieuwe wereld openen, waarin oordelen over wat mooi, goed of vreemd is vervagen.
Sander Martens (Enschede, 1973) verruilde in 2023 zijn carrière als cognitief neurowetenschapper voor een leven als fotograaf en webdesigner. In zijn werk staat de zoektocht naar balans centraal — tussen orde en chaos, vasthouden en loslaten, groei en verval. Zijn beelden zijn grafisch en gelaagd, en ademen tegelijkertijd kwetsbaarheid en veerkracht.
Anita Oosterloo (Harlingen, 1964) is in 2021 afgestudeerd als autonoom fotograaf aan de Fotoacademie in Amsterdam. Met de voorwerpen uit de koffer vormde Anita stillevens. De voorwerpen balanceren, hangen, zweven, vallen of lijken te bezwijken onder de zwaartekracht. Voor elke foto gebruikte ze iets dat van haar overleden oom geweest is. Hij was beeldend kunstenaar en zo is deze serie ook een persoonlijk eerbetoon aan hem.
Download de flyer van Wall House #2
Over Wall House #2
Wall House #2 in Groningen aan het Hoornse Meer gelegen is behalve een interessant object voor architectuurliefhebbers een podium voor regionaal talent op het gebied van Kunst en Cultuur - op 15 minuten afstand van het Groninger Museum.
In de jaren zeventig ontwierp de Amerikaanse architect John Hejduk meerdere Wall Houses. Uiteindelijk is er maar één gerealiseerd. In 2001 werd Wall House #2 gebouwd in een woonwijk aan het Hoornsemeer in Groningen. Centraal in het ontwerp staat een enorme muur van 18,5 meter breed en 14 meter hoog, waaraan de verschillende ruimtes zijn opgehangen. Tegelijkertijd verbindt deze muur de vertrekken met elkaar. De entree bevindt zich niet aan de voorzijde, maar aan wat als de achterzijde van het gebouw ervaren wordt.
Wall House #2 wordt vanaf 2016 beheerd door het Groninger Museum. Jaarlijks van april tot en met oktober is het ieder weekend toegankelijk voor publiek en worden er verschillende tentoonstellingen en activiteiten georganiseerd in het gebouw. Buiten openingstijden om is Wall House #2 op afspraak te bezoeken.