Persbericht Material World. Kunst, design en mode

31 maart 2011

Het Groninger Museum presenteert van 28 mei tot en met 28 augustus 2011 de tentoonstelling Material World. Kunst, design, mode. Deze toont het werk van een achttal kunstenaars, ontwerpers en modeontwerpers waarbij het materiaalgebruik en (experimenteel) materiaalonderzoek een belangrijke rol speelt. De tentoonstelling toont werken van Pieke Bergmans, Nacho Carbonell, Iris van Herpen, Maartje Korstanje, Joris Laarman, Alon Levin, Karen Sargsyan en Marga Weimans. Veel werken zijn speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. De meeste werken heeft het Groninger Museum voor haar collectie kunnen verwerven.

De belangrijke rol van het materiaal komt tot uiting in onverwachte en radicale materiaalkeuzes en in de nieuwe technologieën die de kunstenaars gebruiken om hun werk te produceren. Tegelijkertijd zijn veel werken te begrijpen als een soort speelse onderzoekingen naar de relatie die mensen hebben met objecten en dingen en naar de (symbolische) betekenis die zij daaraan hechten. Op totaal verschillende wijze komt dit per kunstenaar en per werk tot uiting.

Over de kunstenaars
Bezielde objecten spelen een rol in het werk van Pieke Bergmans. Bergmans werkte met speciaal geblazen vormen. Met de gloeilamp als ultiem voorbeeld van huiselijke betrouwbaarheid, zette zij voor het Groninger Museum een surreële scene neer waarbij de anders zo voorspelbare lichtpeer opeens een geheel eigen leven lijkt te leiden.

Het bezielen van objecten is ook voor Nacho Carbonell een belangrijk thema. Hij stelt zich objecten voor als levende organismen en hij ontwerpt meubels met hybride vormen die doen denken aan dieren, of cocons en nesten om in weg te kruipen. Voor het Groninger Museum maakte hij handmatig drie opvallende objecten van papier mache die bedoeld zijn om samen met iemand anders in te zitten.

Vakmanschap, radicale materiaalkeuzes met een enorme visuele impact zijn kenmerken voor het werk van modeontwerper Iris van Herpen. De outfits die in de tentoonstelling getoond worden, zijn handgemaakt en samengesteld uit talloze leren reepjes waarmee ze een maximaal sculpturaal effect creëert.

Juist de buitenwereld, de natuur en de zee met al hun geheimen en onze relatie daartoe, is een belangrijk thema in het werk van Maartje Korstanje. De grillige biomorfe sculpturen van karton, vermengt met andere materialen die ze allemaal eigenhandig boetseert, roepen associaties op met zeemonsters of opgeviste schatten.

Met Limited, een serie vazen, maakt ontwerper Joris Laarman de vergankelijkheid van het seriële productieproces beeldend en onderzoekt hij onze houding ten opzichte van begrippen als uniciteit en massaproductie.

Het werk van Alon Levin verwijst naar monumenten of ceremoniële attributen als vlaggen, vaandels of archieven, kortom objecten die materiële manifestaties zijn van sociale ordeningssystemen en waarmee rituelen kunnen worden uitgevoerd, om die heersende maatschappelijke structuren te bevestigen.

Het ogenschijnlijk eenvoudige materiaal papier en de simpele techniek van het knippen ligt aan de basis van het werk van Karen Sargsyan. Een belangrijk element in het werk is de tegenstelling tussen kunst en wetenschap. Sargsyan’s idee is dat voor een goede beoefening van de wetenschap meer nodig is dan zuivere rationaliteit.

Modeontwerper Marga Weimans maakte voor haar collectie Wonderland gebruik van 3D scannen en rapid prototyping. Deze technieken zijn op dit moment nog tamelijk ongewoon voor de modewereld. Er kunnen allerlei vormen mee worden ingescand, vergroot of verkleind. Ze kunnen ook worden ‘uitgeprint’ tot een tastbaar object.

De aankopen uit deze tentoonstelling zijn zeer divers en een verrijking voor de collectie van het Groninger Museum.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie/pr/marketing: Willemien Bouwers, telefoon: 050-3666555.
E-mail: wbouwers@groningermuseum.nl

  • Marga Weimans, Wonderland, 2009, Green Landscape Dress