Maartje Korstanje: grillige sculpturen met bezieling

5 november 2014

  Maartje Korstanje (Goes 1982) maakt grillige sculpturen veelal op basis van karton, aangevuld met diverse andere materialen. Vaak zijn het grote, ruimte-vullende beelden die met hun organische vormen doen denken aan boomwortels, insecten of karkassen. Dubbelzinnigheid en bezieling zijn belangrijke elementen in haar werk, waarbij ze het grensgebied opzoekt waar schoonheid een gruwelijk randje krijgt en waar de twijfel opspeelt: 'Is het net doodgegaan of komt het juist net tot leven?'  Korstanje werd opgeleid aan de St. Joost Academie in Breda en het Sandberg Instituut in Amsterdam. Het Groninger Museum volgt haar al geruime tijd en deze tentoonstelling is haar grootste tot nu toe. Het meeste werk maakte zij speciaal voor deze gelegenheid.

Veel van Korstanjes (vroegere) werk verwijst naar dierlijke vormen en andere herkenbare natuurlijke objecten. Uit dat werk spreekt een diepe fascinatie voor dieren en de natuur, iets wat ook niet verwonderlijk is voor iemand die opgroeide op een boerderij in Zeeland. Maar naast die herkenbare figuratieve elementen, heeft haar werk ook een zeer uitgesproken formele kant. Het is op te vatten als een voortdurend onderzoek naar vorm en materiaal, waarbij klassieke beeldhouwkundige principes zoals compositie, structuur en textuur even belangrijk zijn.

Het resultaat wordt daarbij niet vooraf bepaald, maar komt al doende - al knedend en plakkend -  tot stand. Aanvankelijk gebruikte zij voornamelijk papier-maché wat overging in karton. Gaandeweg breidde zij haar arsenaal uit met onder meer bladzilver, kunststoffen, keramiek, brons, textiel en bestaande objecten als een kar. Zij brengt spanning in het werk door met contrasten te spelen: droog en (schijnbaar) nat, bruinig en juist onnatuurlijk felgekleurd, rond en stekelig, hard en zacht, figuratie en abstractie.

In de loop van de tijd is Korstanjes werk steeds gelaagder geworden. Van letterlijke citaten of verwijzingen naar levende wezens en actuele gebeurtenissen (bijensterfte), naar existentiële en universele thema’s zoals leven en dood, de grens tussen organismen en objecten, cultuur en natuur.

De tentoonstelling is te zien van 22 november 2014 tot en met 22 maart 2015.

 

 

  • detail ongetiteld 2014, courtesy Upstream Gallery en Galerie mariondecannière