Stilleven met asperges

Carl (Charles) Eduard Schuch

Dit stilleven van de Oostenrijkse schilder Carl Schuchs dateert uit de periode dat hij in Parijs verbleef. Hier is de invloed van het Frans realisme van Gustave Courbet te zien. Ook zijn kenmerken van de nieuwe impressionistische kunst te herkennen. Schuchs bezocht waarschijnlijk de exposities in Parijs met impressionistische schilderijen. Hoe zijn deze invloeden zichtbaar?

  • Carl (Charles) Eduard Schuch, Stilleven met asperges, 1883, Olieverf op linnen

De jonge Oostenrijker was financieel onafhankelijk en nam de tijd voor zijn schilderijen. Hij voelde niet de noodzaak om te exposeren en verkocht in zijn leven slechts één van zijn werken. Hij schilderde een tafereel vaak meerdere malen. Sommige schilderijen maakte hij niet af om het motief verder te ontwikkelen. Zijn voortdurende zoektocht naar ‘de etherische essentie van de verschijning’ bracht zijn werkwijze dicht bij die van de symbolisten zoals Odilon Redon.

Met de opkomst van de fotografie in de tweede helft van de negentiende eeuw voelden steeds meer schilders de behoefte om realistisch te schilderen. Schilders waren niet langer enkel geïnteresseerd in alles wat mooi of heldhaftig was, maar begonnen ook minder fraaie onderwerpen te verbeelden, zoals het harde werken op het land of de slachtoffers van een oorlog.

Een van de eerste schilders die het echte hedendaagse leven in beeld bracht was de Fransman Gustav Courbet. Zijn doel was de gewone wereld tastbaar te maken. Hij schilderde deze wereld niet met uiterste precisie maar in een ruwe toets. Hij sneed de afbeelding op een voor die tijd ongewone manier af. De fragmentarische impressie die Courbet in zijn landschappen gaf inspireerde de impressionisten,  die de losse toets nog verder uitwerkten. Een vergelijkbare afsnijding van het beeld en losse toets kenmerken het schilderij van Schuch.

  • Gustave Courbet, De bron van de Loue, 1864, Olieverf op doek. The Metropolitan Museum of Art, New York