Tentoonstelling

Atelier Beijing - Zhuang Hong Yi en Lu Luo

10 november 2007 t/m 02 maart 2008

In het Groninger Museum was het werk te zien van de in Nederland wonende Chinese beeldend kunstenaars Zhuang Hong Yi en zijn vrouw Lu Luo. Deze expositie werd speciaal georganiseerd ter gelegenheid van het verschijnen van een monumentaal boekwerk, uitgegeven door de Stichting Atelier ’92, en dat een intrigerend overzicht biedt van het spectaculaire werk van Zhuang Hong Yi.

In deze expositie lag het accent op de werken die Lu Luo (Si Chuan, 1971) en Zhuang Hong Yi (Si Chuan, 1962) recentelijk in hun geboorteland maakten.

De grotendeels monumentale werken vormen de neerslag van hun herinneringen aan de culturele tradities in hun geboortestreek en hun directe contact met Europese culturele verworvenheden. Zo vinden aloude Chinese materialen en motieven een weg in beelden met een op het westen georiënteerde associatiezin en expressiedrift.

Na hun opleiding aan de kunstacademie in hun geboorteplaats Sichuan, China vestigden Zhuang Hong Yi en Lu Luo zich achtereenvolgens in 1992 en 1995 in Groningen om een vervolgopleiding aan Academie Minerva te volgen. In 1999 kregen ze hun eerste Nederlandse tentoonstelling bij Galerie Waalkens te Finsterwolde. Daarna exposeerden beiden met succes in binnen- en buitenland. De ingrijpende maatschappelijke, economische en culturele veranderingen in hun geboorteland stimuleerden hen om in 2007, naast hun atelier in Den Haag, een tweede atelier in Beijing te houden. Nadrukkelijker dan in de werken die in Nederland ontstonden, versmelten oosterse en westerse elementen tot geheel nieuwe, poëtische beelden.

Het Groninger Museum heeft in 2001 eerder monumentale werken van de kunstenaar Zhuang Hong Yi gepresenteerd.

Werkwijze
Zhuang Hong Yi maakt grote monumentale landschappen of portretten, getekend en geschilder op rijstpapier. Vaak verknipt of scheurt hij oude tekeningen om hiermee nieuwe collages met veel lagen te maken. Hoewel de werkwijze van Zhuang Hong Yi voornamelijk traditioneel blijft, met brede Chinese kwast, inkt of acryl, op rijstpapier, verwerkt hij, evenals Lu Luo, ook plastische materialen in zijn collages. Organische patronen, het landschap, bloemen en planten, ze zijn in zijn werk in vele variaties vanaf het begin aanwezig, in combinatie met oude Chinese motieven.

De ouders van Lu Luo komen uit de traditie van de Chinese Opera. In haar recente composities verwerkt zij onder meer het textiele materiaal dat afkomstig is van authentieke Chinese kostuums. Ze haalt de naden los van deze kostuums los en spreidt ze uit op een ondergrond, waarna ze worden beplakt en overgeschilderd of ingepakt in lagen transparante folie.