Tentoonstelling

Circle of Trust

Folkert de Jong

11 oktober 2009 t/m 11 april 2010

Het Groninger Museum presenteert van 11 oktober 2009 tot en met 11 april 2010 de eerste grote solotentoonstelling van het werk van de kunstenaar Folkert de Jong (Egmond aan Zee, 1972) in Nederland. De tentoonstelling toont een grote selectie sculpturen, niet eerder getoonde tekeningen en nieuw monumentaal werk.

Folkert de Jong is een van de meest opvallende Nederlandse kunstenaars van dit moment die internationaal is doorgebroken. De Jong was in 2001 met het werk The Iceman Cometh vertegenwoordigd in de groepstentoonstelling Stroomversnelling in het Groninger Museum en keert, na 8 jaar, terug met een omvangrijke soloshow op twee verdiepingen in het Groninger Museum. De tentoonstelling laat naast een grote selectie sculpturen, de primeur van een verzameling van nog niet eerder getoonde tekeningen zien. Naast bruiklenen uit Europa, de Verenigde Staten en Canada is er ook een nieuw monumentaal werk te zien, dat De Jong heeft gemaakt voor de collectie van het Groninger Museum.

Folkert de Jong is bekend om zijn levensgrote beeldengroepen die gemaakt zijn van Styrofoam en polyurethaanschuim, dat als isolatiemateriaal gebruikt wordt voor onder andere in de bouw, architectuur en de decorbouw van de Hollywood filmindustrie. Met dit voor de kunst atypische materiaal, dat afkomstig is van de petrochemische industrie, schept De Jong opmerkelijke en complexe tableaus van groteske werelden, die macht, geweld, rampspoed en andere verontrustende aspecten van de menselijke conditie tot onderwerp hebben. Geïntrigeerd door de krochten van de menselijke ziel, sleurt de kunstenaar de kijker mee in die wereld waar het bizarre en het kwetsbare samenkomt.

In de loop van de jaren zijn de sculpturen van Folkert de Jong technisch virtuoser en schilderachtiger geworden. Schijnbaar moeiteloos lijken zijn beeldengroepen uit het materiaal te ontstaan. De eerste beelden ogen ruw en onafgewerkt. Ze zijn meestal monochroom blauw en roze, de kleuren van het materiaal Styrofoam zelf. Later introduceert De Jong in zijn werken een rijker kleurenpalet en weet hij figuratie, abstractie en symbolen vernuftig te combineren. De figuren zijn vaak levensgroot wat de kijker de kans geeft zich tot de sculpturen te verhouden en zich getuige te voelen van de meeslepende, vaak onheilspellende scènes, zoals die van the Iceman Cometh en Cyan Kali.

Les Saltimbanques, een recentere groep beelden die zo weggelopen lijkt uit de gelijknamige serie schilderijen van Picasso uit 1905, vormt een belangrijk omslagpunt in De Jong’s oeuvre. In plaats van de dreiging van ingehouden agressie, is bezinning op het kunstenaarschap een belangrijk thema in dit werk. De Jong gebruikt de melancholisch verstilde beelden als metafoor voor de rol van de kunstenaar in de maatschappij.

De Jong’s sculpturen zijn wereldwijd opgenomen in particuliere en openbare collecties, o.a. Saatchi Collection Londen, Margulies Collection Miami, Chadha Collection Amsterdam, HVCCA Museum New York, Gemeentemuseum Den Haag, MOCA Los Angeles en het Musée des Beaux-arts in Montreal. Folkert de Jong studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam en ontving verschillende prijzen voor zijn werk, o.a. Prix de Rome Sculptuur, Den Haag Sculptuur Award en de Charlotte Köhler prijs.

Deze tentoonstelling is samengesteld door de conservatoren van het Groninger Museum; Sue-an van der Zijpp en Mark Wilson in samenwerking met OFFICE For Contemporary Art, Amsterdam.

  • Folkert de Jong: The Peckhamiam Mimic, Fourth and Fifth Commandment (Detail) © OFFICE For Contemporary Art, Amsterdam