Tentoonstelling

Eigen collectie - Oude en nieuwe portretten

19 december 2010 t/m 15 april 2012

In de middenzaal van het de Lucchipaviljoen vindt een confrontatie plaats tussen twee belangrijke onderdelen uit de collectie van het Groninger Museum: enerzijds zeventiende- en achttiende-eeuwse portretten van Groningers en anderzijds grote, hedendaagse portretfoto’s.

  • 'Liz Goldwyn', Blommers & Schumm, 2001-2002
  • 'Terugkeer van de Vismarkt', Elisabeth Wassenbergh, 1750-1755

Geschilderde portretten van vooraanstaande Groningers uit de zeventiende en achttiende eeuw horen tot het oudste bezit van het Groninger Museum. Vaak zijn zij aan het museum geschonken door nazaten van de geportretteerden. Het zijn vooral statige portretten van deftige burgers, gemaakt door de top van de portretschilders in Groningen: Jan Jansz de Stomme, Jan Abel Wassenberg en Hermannus Collenius.

De hedendaagse foto’s hebben onder meer mensen uit de internationale mode- en muziekwereld tot onderwerp: close-ups van gezichten van beroemde modellen door Van Lamsweerde/Matadin, mode-ontwerpers door Blommers/Schumm, popsterren door Anton Corbijn en stierenvechters door Rineke Dijkstra. De Blacks van Erwin Olaf zijn ‘fictieve portretten’, geïnspireerd door een regel uit een song van Janet Jackson die luidt (vertaald): In totale duisternis zijn we allen hetzelfde. Het is alleen door onze kennis dat we gescheiden worden. Laat je niet bedriegen door je ogen.

Er zijn genoeg verschillen te benoemen tussen de oude en de moderne portretten, maar ook overeenkomsten. Zoals de fascinerende ontmoeting die je krijgt met een echt bestaand mens, weliswaar via het medium schilderkunst of fotografie, maar toch kun je ze één op één in de ogen kijken. En, rondkijkend in de zaal, is op te merken dat menselijke ijdelheid van alle tijden is…