Tentoonstelling

Iris van Herpen

24 maart 2012 t/m 23 september 2012

Iris van Herpen (Wamel, 1984) is een van de opvallendste modeontwerpers van dit moment. In deze eerste groto solotentoonstelling is een overzicht van haar werk vanaf 2008 tot heden te zien. Ook een selectie van het meest recente werk als Capriole en Micro zullen worden getoond.

  • Iris van Herpen, Crystallization, July 2010, photography: BART OOMES, No 6 Studios, © Iris van Herpen
  • Iris van Herpen, Escapism, January 2011, Photo: BART OOMES, No 6 Studios, © Iris van Herpen
  • Iris van Herpen (with Isaïe Bloch), Micro, January 2012, Photo: BART OOMES, No 6 Studios, © Iris van Herpen
  • Iris van Herpen, Capriole, July 2011, Photo: BART OOMES, No 6 Studios, © Iris van Herpen
  • Iris van Herpen, Refinery smoke, July 2008, Photo: BART OOMES, No 6 Studios
  • Iris van Herpen (with Isaïe Bloch), Capriole, Haute Couture 2011, 3-D print, Photo: Ingrid Baars

Carrière
Van Herpen studeerde in 2006 af aan de ArtEZ Hogeschool voor Kunsten in Arnhem, liep stage bij onder meer Alexander McQueen en startte in 2007 een label onder haar eigen naam. Een jaar later werd ze genomineerd voor de prestigieuze Createurope: The Fashion Academy Award. Outfits van haar verschenen in onder andere Vogue, Numero, Harper’s Bazaar en Dazed and Confused. In samenwerking met United Nude lanceert zij sinds 2010 schoenen in een gelimiteerde oplage. In 2011 werd de door haar ontworpen
3D-jurk door TIME Magazine uitgeroepen tot één van de vijftig beste uitvindingen van het jaar. Van Herpen exposeert in binnen- en buitenland en afgelopen jaar was zij winnares van de Dutch Fashion Awards en de RADO Young Designer Awards. In 2011 trad Van Herpen toe tot het prestigieuze Chambre Syndicale de la Haute Couture.

Vakmanschap en nieuwe technieken
Iris van Herpen staat bekend om haar opmerkelijke outfits waarbij zij traditioneel vakmanschap en noest handwerk combineert met innovatieve technieken als rapid prototyping en radicale materiaalkeuzes als speciaal bewerkte leersoorten, synthetische bootgarens en de baleinen van kinderparapluutjes. Daarmee creëert zij sculpturale effecten met een verbluffend visuele impact, die zowel organisch als futuristisch aandoen. Het creëren van een nieuw silhouet is belangrijk in haar werk. Van Herpen  beschouwt mode als een vorm van zelfexpressie waarbij zij haar associaties en fascinaties over de werkelijkheid van alledag vertaalt naar een collectie. Elke collectie heeft zijn eigen verhaal en draagbaarheid is daarbij niet het uitgangspunt. Zo gaat Radiation Invasion over de onzichtbare straling en signalen om ons heen die bijvoorbeeld alle telecommunicatie mogelijk maken. De collectie Synesthesia heeft als uitgangspunt een neurologisch verschijnsel waarbij een vermenging van zintuigelijke waarnemingen optreedt. Zo zijn er mensen die muziek als het ware kunnen zien en kleuren kunnen proeven.

Van Herpen’s werk sluit aan bij een belangrijk aandachtsgebied van het Groninger Museum, namelijk het grensgebied van kunst, design en mode. De outfits die het Groninger Museum op dit terrein verwerft, zijn museale stukken met sculpturale en conceptuele kwaliteiten die aanzetten tot verdere reflectie op het verschijnsel mode. In dit kader hield het Groninger Museum presentaties van ontwerpers als Azzedine Alaïa, Comme des Garçons, Viktor & Rolf en Hussein Chalayan.

Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt ook het eerste boek van Iris van Herpen. Dit boek bevat een overzicht van haar collecties tot nu toe met een begeleidend essay van modejournalist Jean Paul Cauvin. Het boek wordt uitgebracht in samenwerking met BAi Publishers. 

Samenstelling
De tentoonstelling Iris van Herpen is samengesteld door conservator hedendaagse beeldende kunst, design en mode Sue-an van der Zijpp en hoofdconservator Mark Wilson.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door SNS REAAL Fonds.