Tentoonstelling

Material World. Kunst, design en mode

28 mei 2011 t/m 28 augustus 2011

Material World Kunst, design, mode toont het werk van een achttal kunstenaars, ontwerpers en modeontwerpers, waarbij het materiaalgebruik en (experimenteel) materiaalonderzoek een belangrijke rol spelen. De tentoonstelling toont werken van Pieke Bergmans, Nacho Carbonell, Iris van Herpen, Maartje Korstanje, Joris Laarman, Alon Levin, Marga Weimans en Karen Sargsyan. Veel werken zijn speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. De meeste werken heeft het Groninger Museum voor zijn collectie kunnen verwerven.

De belangrijke rol van het materiaal komt tot uiting in onverwachte en radicale materiaalkeuzes en in de nieuwe technologieën die de kunstenaars gebruiken om hun werk te produceren. Tegelijkertijd zijn veel werken te begrijpen als een soort speelse onderzoekingen naar de relatie die mensen hebben met objecten en dingen en naar de (symbolische) betekenis die zij daaraan hechten. Op totaal verschillende wijze komt dit per kunstenaar en per werk tot uiting.

  • Marga Weimans, Wonderland, 2009, Green Landscape Dress
  • Alon Levin, Radicality. Photographer: Marten de Leeuw, © Groninger Museum
  • Nacho Carbonell, Confrontation, 2011, Photographer: Marten de Leeuw, © Groninger Museum
  • Iris van Herpen, o.a. Chemical Crows, 2008, Photographer: Michel Zoeter © Groninger Museum
  • Karen Sargsyan, The new gravitation, 2011, Photographer: Marten de Leeuw, © Groninger Museum
  • Maartje Korstanje, What if… Untitled 2010, © Groninger Museum
  • Joris Laarman, Branch, 2010, Courtesy Friedman Benda, © Groninger Museum
  • Pieke Bergmans, From the sky. Foto: Mirjam Bleeker © Groninger Museum

Over de kunstenaars
Modeontwerper Marga Weimans maakte voor haar collectie Wonderland gebruik van 3D scannen en rapid prototyping. Deze technieken zijn op dit moment nog tamelijk ongewoon voor de modewereld. Er kunnen allerlei vormen mee worden ingescand, vergroot of verkleind. Ze kunnen ook worden ‘uitgeprint’ tot een tastbaar object.

Met Limited, een serie vazen, probeert ontwerper Joris Laarman de vergankelijkheid van het seriële productieproces beeldend te maken en onze houding te onderzoeken ten opzichte van begrippen als uniciteit en massaproductie.

Vakmanschap, radicale materiaalkeuzes met een verbluffend visuele impact zijn kenmerken voor het werk van modeontwerper Iris van Herpen. De outfits die in de tentoonstelling getoond worden, zijn handgemaakt en samengesteld uit talloze leren reepjes waarmee ze een maximaal sculpturaal effect creëert.

Het bezielen van objecten is voor Nacho Carbonell een belangrijk thema. Objecten stelt hij zich voor als levende organismen en hij ontwerpt meubels met hybride vormen die doen denken aan dieren, of cocons en nesten om in weg te kruipen. Voor het Groninger Museum maakte hij handmatig drie opvallende objecten van papier mache die bedoeld zijn om samen met iemand anders in te zitten.

Bezielde objecten spelen ook een rol in het werk van Pieke Bergmans. Bergmans werkte met speciaal geblazen vormen en met de gloeilamp als ultiem voorbeeld van huiselijke betrouwbaarheid, zette zij voor het Groninger Museum een surreële scene neer waarbij de anders zo voorspelbare lichtpeer opeens een geheel eigen leven lijkt te leiden.

Juist de buitenwereld, de natuur en de zee met al hun geheimen en onze relatie daartoe, is een belangrijk thema in Maartje Korstanje haar werk. De grillige biomorfe sculpturen van papier mache, vermengd met andere materialen die ze allemaal eigenhandig boetseert, roepen associaties op met zeemonsters of opgeviste schatten.

Het ogenschijnlijk eenvoudige materiaal papier en de simpele techniek van het knippen ligt aan de basis van het werk van Karen Sargsyan. Een belangrijk element in het werk is de tegenstelling tussen kunst en wetenschap en Sargsyan’s idee dat voor een goede beoefening van de wetenschap meer nodig is dan zuivere rationaliteit.

Wellicht nog cerebraler is het werk van Alon Levin. Levin lijkt te verwijzen naar monumenten of ceremoniële attributen als vlaggen, vaandels of archieven, kortom objecten die materiële manifestaties zijn van sociale ordeningssystemen en waarmee rituelen kunnen worden uitgevoerd, om die heersende maatschappelijke structuren te bevestigen.