Tentoonstelling

P. Struycken - Het digitale paradijs

22 september 2007 t/m 02 december 2007

Peter Struycken (1939) werd in de jaren zestig bekend met geometrisch-abstracte schilderijen waarin vorm en kleur systematische veranderingen ondergaan. In 1968 begon hij als een van de pioniers gebruik te maken van de computer. De enorme ontwikkelingen in de computertechniek heeft hij in de daarop volgende decennia ingezet voor kunstwerken die een grote visuele directheid en lyrische kracht bezitten.

De ondertitel van de tentoonstelling verwijst enerzijds naar Struyckens gebruik van de computer, anderzijds naar zijn streven om in zijn kunst een eigen, visueel rijke wereld te creëren die als het ware parallel bestaat aan de zichtbare werkelijkheid. Evenals de echte wereld gehoorzaamt die van Struycken aan innerlijke wetten, alleen concentreert hij zich daarbij vrijwel uitsluitend op het fenomeen kleur. Struycken formuleert met behulp van de computer regels volgens welke kleuren in de ruimte opduiken en vervolgens ook weer veranderen, en dat onbeperkt in ruimte en tijd. Hoe gevarieerder en complexer de beelden zijn die een bepaalde set van regels oplevert, hoe liever het Struycken is. Een belangrijke plaats in Struyckens oeuvre hebben de meer dan honderd werken die hij in opdracht realiseerde. Bekende werken zijn het parkeerterrein Blauwe Golven in Arnhem, de duizenden gekleurde bollen in het hoofdkantoor van Aegon in Den Haag, het kleurenpalet voor de binnenwanden van het Groninger Museum en het lichtwerk bij het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam. Daarnaast realiseerde Struycken ook kleinschaliger opdrachtwerken, zoals de postzegel met het portret van koningin Beatrix in stipjes, rijkgeschakeerde wandkleden en gekleurde lichtprogramma’s voor dansvoorstellingen van hedendaagse choreografen.

In deze tentoonstelling staan een aantal van Struyckens opdrachtwerken centraal. De monumentale werken zijn te bekijken via groot geprojecteerde, interactieve panoramabeelden, gemaakt door Carel Struycken. In elke zaal wordt meestal één opdrachtwerk gecombineerd met één of meer vrije werken. Deze foto's zijn ook te bekijken via de site van Carel Struycken: www.sphericalpanoramas.com. In paviljoen Coop Himmelb(l)au maakte Struycken een grote nieuwe installatie, gebaseerd op een muziekstuk van de Franse componist Pierre Boulez. Dit is een groot dynamisch kleurbeeld bij de compositie ...explosante-fixe... van Boulez.