Tentoonstelling

Tekens aan de wand

Chinees Nieuw Realisme en Avant-garde uit de jaren 80 en 90

23 maart 2008 t/m 26 oktober 2008

De Chinese Avant-garde en Nieuw Realisme uit de jaren tachtig en negentig was te zien in het Ploeg Paviljoen. De Avant-garde stroming is het begin van de moderne kunst in China en vindt zijn oorsprong aan het einde van de Culturele Revolutie in 1976. Chinese Avant-garde is cruciaal voor het begrip van de hedendaagse kunstwereld in China. De kunst uit deze tijd staat deels nog in de traditie van het officiële, van staatswege gepropageerde realisme, maar dan gecombineerd met een maatschappelijk geëngageerde inhoud.

Een tweede categorie wordt gevormd door kunstenaars die zich buiten het officiële circuit plaatsten en die in collectieven opereerden. De belangrijkste hiervan was de Stars-groep die, mede onder invloed van westerse kunst, experimentele en controversiële kunst maakte.

De periode direct na 1989 wordt onder meer gekenmerkt door een cynische opstelling jegens het politieke, het economische en het sociale systeem uit het recente verleden. De voelbare invloed van het Westen, onder andere zichtbaar in de nadrukkelijke verwijzing naar westerse consumptieartikelen, lijkt op te gaan in de zoektocht naar een nieuwe identiteit. De drie stijlen die dan ontstaan zullen ook op de tentoonstelling vertegenwoordigd zijn: Cynisch Realisme, Political Pop, en de luchtiger Gaudy of Kitsch Art.

Kunstenaars
Ai Xian, Chen Danqing, Chen Yanning, Ding Yi, Fang Lijun, Gao Xiaohua, Geng Jianyi, He Duoling, Huang Rui, Liu Wei, Liu Xiaodong, Ma Desheng, Wang Guangyi, Wang Jinsong, Wang Keping, Wen Pulin, Wenda Gu, Xu Bing, Yang Shaobin, Yu Youhan, Yue Minyun, Zhang Peili, Zhang Xiaogang, Zeng Fanzhi, Zhang Dali

  • He Duoling en Ai Xuan: The Third Generation - Privé Collectie