Urban Fiction: Feit en fictie van Xing Danwen

Sue-an van der Zijpp - Groninger Museummagazine jaargang 22, nr. 2, 2009

De Vrienden van het Groninger Museum hebben voor de collectie van het museum spannende geënsceneerde fotowerken uit de serie Urban Fiction van Xing Danwen (1967) aangekocht.

  • Xing Danwen - Urban Fiction No. 17
  • Xing Danwen - Urban Fiction No 12
  • Xing Danwen - Urban Fiction No. 26
  • Xing Danwen - Urban Fiction No. 13

De werken waren onderdeel van de tentoonstelling New World Order, Hedendaagse Installatiekunst en fotografie uit China die in 2008 in het museum gehouden werd. Zoals voor veel Chinese kunstenaars is de snelle ontwikkeling van China die weerspiegeld wordt in de snelle transformatie van het stadsbeeld een belangrijk thema voor Xing Danwen. De serie Urban Fiction spitst zich toe op die enorme veranderingen en ook op de emotionele impact die deze veranderingen hebben op de inwoners van deze immense steden. Met deze foto’s geeft Xing Danwen uitdrukking aan deze thema’s, die voor een groot deel ook betrekking hebben op haar eigen ervaringen.

Totstandkoming
Urban Fiction is een fotoproject waar zij vanaf 2004 drie jaar aan werkte. Het gaat over haar fascinatie voor ‘de stad’ en over werkelijkheid en onwerkelijkheid. Foto’s van maquettes die als verkoopinstrument worden gebruikt door vastgoedhandelaren vormen de basis van dit project. Op de foto’s kan de kijker als een voyeur allerlei menselijke drama’s zien die de kunstenaar met behulp van de computer en Photoshop creëerde binnen de foto’s van originele bestaande maquettes. Zo kan de oplettende kijker getuige zijn van een minnaar die stiekem wegsluipt, een crime passionnel en een eenzaam auto-ongeluk.Urban Fiction toont de gevoelens, verlangens en fantasiën van Xing.Ook de aspirant-kopers projecteren hun dromen en verwachtingen op zo’n maquette: hoe zou mijn leven daar zijn? Wat een geweldige keuken zou ik dan hebben en hoe goed zou ik opeens kunnen koken. Of: wat een vreselijke sfeer, dit kan nooit goed zijn.

Metropolen en globalisering
‘Die fascinatie voor de grote stad gaat terug tot mijn jeugd’, vertelt de kunstenaar, ‘maar het beeld dat ik had, was gebaseerd op heel weinig informatie, eigenlijk een pure fantasie. Tijdens mijn academieperiode in Xi’an was ik gefascineerd door de impressionisten en ‘hun Parijs’. Dat moest ik ook zien en daarom bewoog ik hemel en aarde om er te komen, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat die stad heel anders was dan ik me ooit had voorgesteld. Toen ik in 1998 de kans had om met een beurs in New York te studeren, greep ik die meteen. In China, in Xi’an, ben ik opgeleid tot schilder, maar het kunstonderwijs in New York was zo totaal anders dan ik gewend was, dat het mijn werk blijvend en fundamenteel heeft beïnvloed. Toen ik vier jaar later terugkwam in Beijing was de schok van de verandering enorm. De stad leek een metamorfose te hebben ondergaan, het was alsof die in een flits helemaal gemoderniseerd was. Het was beangstigend en opwindend tegelijkertijd

De manier waarop al die wolkenkrabbers in Beijing en ook andere miljoenensteden in China, zo uit de grond leken te worden gestampt, heeft denk ik ook veel te maken met het Chinese idee van hoe ‘Westers succes’ eruitziet. Bij dat beeld hoort een stad van wolkenkrabbers en soms heb ik het idee dat de Chinese architecten en stedenplanners met net zo weinig kennis en begrip van zaken als ik destijds, dat beeld simpelweg gekopieerd en gerealiseerd hebben. Daarom is het soms net alsof mijn eigen fantasie werkelijkheid is geworden. Sterker nog, de realiteit lijkt eerder surreëel.’


Xing Danwen werd in Xi’an geboren en volgde daar de kunstacademie. Tussen 1989 en 1992 studeerde ze aan de Central Academy of Fine Arts in Beijing. Van 1998 tot 2001 studeerde ze aan de School of visual arts in New York. In 2007 verbleef Xing Danwen enige tijd als artist in residence in het Wall House aan het Hoornse Meer te Groningen.

Dit resulteerde in een aantal fotografische werken die opgenomen zijn in de catalogus ‘Thought provoking, sense provoking’. Deze catalogus is de weerslag van het verblijf van 8 internationale fotografen die beurtelings enige tijd in het Wall House verbleven en zich hierdoor hebben laten inspireren.

Meer info:
www.danwen.com
www.noorderlicht.com

Sue-an van der Zijpp is conservator eigentijdse kunst