Aanwinst Groninger Museum: zeldzame gouden dubloen

donderdag 28 mei 2020
Gouden dubloen geslagen in Culemborg, 1590
Gouden dubloen geslagen in Culemborg, 1590 © Foto: Monedalia Barcelona

Het Groninger Museum heeft met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds) en het J.B. Scholtenfonds op een online veiling in Spanje een zeldzame munt kunnen aankopen. Het betreft een gouden dubloen uit de periode 1589-1591. De in opdracht van de Groninger Ommelanden geslagen munt is slechts bekend van archiefbronnen en is nog nooit eerder gezien.

Ommelander munten komen weinig voor. Deze dubloen, beter bekend als gouden dubbele Spaanse dukaat, is in Culemborg door muntmeester Hendrik Craeyvanger geslagen. De Ommelander muntslag begon in 1578 in Appingedam op gezag van de heren van de Ommelanden, die daarmee de eeuwenoude muntslag van de stad Groningen tartten. Munten moesten betrouwbaarheid uitstralen, daarom maakten onbekende munthuizen vaak imitaties van bekende munten. De Spaanse dubloenen waren in heel Europa goed bekend, vandaar dat de Ommelanden deze munt hebben laten slaan.

Wapen van de Ommelanden
Op de munt staan de hoofden van de Spaanse koning Ferdinand en koningin Isabella afgebeeld, op de keerzijde staat een adelaar die met zijn vleugels het wapen van Spanje beschermt. Op de linkervleugel van de adelaar is in het klein het wapen van de Ommelanden te zien. Dat wapen was in 1578 ingevoerd en is nog altijd in het Groninger provinciewapen te zien. De munt behoort tot de oudste afbeeldingen van dit elfhartenwapen.

Conservator Egge Knol is zeer verheugd over deze waardevolle toevoeging aan de collectie van het Groninger Museum: “De Ommelander muntslag behoort tot de vele verhalen van de rivaliteit tussen Stad en Ommeland. Het is fantastisch dat dit verhaal versterkt wordt met deze tot recent onbekende gouden dubloen.”

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing

Willemien Bouwers
wbouwers@groningermuseum.nl