De Ploeg is op reis door Duitsland

dinsdag 22 november 2022
De rode boerderij, Jan Altink, 1924

De Ploeg is op reis door Duitsland

Meer dan tweehonderd werken van Groninger kunstenaarsgroep De Ploeg reizen op dit moment door Duitsland. In de nieuwe tentoonstelling Avantgarde in den Niederlanden – Die expressionistische Künstlergruppe “De Ploeg” maakt het Duitse publiek op vier locaties kennis met ‘onze’ kunstschilders. Nu te zien in Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen.

De komende twee jaar zijn de werken van De Ploeg op tournee. De samenstelling van de tentoonstelling Avantgarde in den Niederlanden – Die expressionistische Künstlergruppe “De Ploeg” was in handen van Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen, in nauwe samenwerking met het Groninger Museum.

Het is de eerste internationale overzichtstentoonstelling van De Ploeg, met werken van kunstenaars Jan Altink, Johan Dijkstra, Hendrik Nicolaas Werkman, Alida Pott, Jan Wiegers en anderen. Bij deze tentoonstelling verschijnt ook een Duitstalige publicatie, een langgekoesterde wens van het museum.

De reizende expositie is – in chronologische volgorde – te zien in Städtische Galerie, Wenzel-Hablik-Museum in Itzehoe, Angermuseum Erfurt en Kunstmuseum Ahlen. Deze vier locaties bevinden zich respectievelijk in het zuiden, noorden, oosten en westen van Duitsland, in de vier verschillende deelstaten Baden-Württemberg, Sleeswijk-Holstein, Thüringen, Noordrijn-Westfalen. De reis van de kunstwerken vanuit Groningen door Duitsland en terug naar Groningen is ongeveer zo’n 2400 kilometer.

Halverwege 2024 keren de werken van kunstenaarsgroep terug naar het Groninger Museum.

Waar is De Ploeg?
Huidige locatie
Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen, van 29 oktober 2022 tot 26 februari 2023

Volgende locaties
Wenzel-Hablik-Museum in Itzehoe, van 19 maart tot 29 mei 2023
Angermuseum Erfurt, van 2 juli tot 24 september 2023
Kunstmuseum Ahlen, van 27 januari tot 2 juni 2024

Over De Ploeg
In 1918 werd de Groninger Kunstkring De Ploeg opgericht met als doel te zoeken naar nieuwe wegen binnen de beeldende kunst. Net als andere avant-garde bewegingen in Europa, zoals De Stijl maar ook de Duitse expressionisten, richtte De Ploeg zich tegen de gevestigde orde. Met hun nieuwe beeldtaal in kleurrijke schilderijen, gedurfde sculpturen en abstracte composities in grafiek, bekritiseerden de Ploegleden de klassieke schildertraditie.

Groningen vormde hierin de achtergrond als regionaal knooppunt voor cultuur, vruchtbaar voor de opkomst van een levendig artistiek klimaat. Cruciaal voor deze ontwikkeling was de vriendschap tussen Ernst Ludwig Kirchner en Jan Wiegers. Kirchner was een belangrijke vertegenwoordiger van het Duits expressionisme en lid van Die Brücke. Hierdoor ontwikkelde in Groningen een avant-garde beweging met internationale oriëntatie.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050-3666507 – pr@groningermuseum.nl