Diefstal schilderij Van Gogh na een jaar nog altijd niet opgelost

maandag 29 maart 2021
Vincent van Gogh, Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar
Vincent van Gogh, Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar © Foto: Marten de Leeuw

Diefstal schilderij Van Gogh na een jaar nog altijd niet opgelost

Op dinsdag 30 maart is het een jaar geleden dat het schilderij Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar van Vincent van Gogh werd gestolen uit Museum Singer Laren. Ondanks vele inspanningen, nationaal en internationaal, is het werk nog niet terecht. Het behoort tot de collectie van het Groninger Museum. Het museum wil meer vertellen over dit bijzondere werk en plaatst daarom een jaar na dato, op 30 maart 2021, verdiepende informatie op groningermuseum.nl/vangogh. Hiermee wil het museum de vermissing onder de aandacht houden.

Het museum deelt via deze webpagina de verhalen en achtergronden van het schilderij. Korte, verdiepende teksten en foto’s van pentekeningen en fragmenten uit van Gogh’s brieven geven een kijkje in het ontstaan ervan. Zo valt te lezen over het kerkje dat is afgebeeld, over hoe Van Gogh bij zijn ouders in de pastorie terechtkwam en over zijn atelier. Voor dit project werkt het museum samen met het Van Gogh Museum in Amsterdam: senior researcher Teio Meedendorp brengt met interessante weetjes en feiten het schilderij tot leven.

Het museum in Laren had het schilderij uit 1884 in bruikleen van het Groninger Museum voor een tijdelijke tentoonstelling. Het museum hoopt dat het werk zo snel mogelijk terugkeert. Kijk op groningermuseum.nl voor meer informatie.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Willemien Bouwers
wbouwers@groningermuseum.nl