Eerste solotentoonstelling Marit Westerhuis in Groninger Museum

Megalith - Marit Westerhuis
Megalith - Marit Westerhuis © Heinz Aebi

Eerste solo tentoonstelling Marit Westerhuis in Groninger Museum

Wat doe je als je weet dat de mens met uitsterven wordt bedreigd? Hoe geef je dan betekenis aan de wereld? Deze vragen stelt Marit Westerhuis centraal in haar eerste solotentoonstelling MEGALITH. Haar presentatie, te zien van 9 april tot en met 30 oktober 2022, is in het licht van de klimaatcrisis actueler dan ooit.

MEGALITH is een groot post-apocalyptisch landschap waarmee Marit Westerhuis (Winschoten, 1992) ons een wereld voorspiegelt waarin de mens niet meer de belangrijkste levensvorm op aarde is. Het confronteert ons met de vergankelijkheid van het bestaan. De monumenten in het landschap verwijzen naar megalieten: prehistorische stenen formaties die door de mens zijn opgebouwd om rituele handelingen bij uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan de hunebedden in Drenthe of Stonehenge in Engeland. Westerhuis lijkt ons te willen vragen: welke toekomstige ruïnes zullen wij achterlaten? Hoe geven we vorm aan onze eigen ondergang?

Deze onderzoekende houding typeert Westerhuis, in haar werk bevraagt ze de relatie tussen de mens, mythe en technologie. Technologische revoluties hebben sinds de achttiende eeuw de relatie tussen mens en aarde ingrijpend veranderd. Dankzij nieuwe technologieën werd het makkelijker de aarde te onderwerpen aan de verlangens van de mens, de mens als god was geboren. Maar hoe houdbaar is dit?

De presentatie in het Groninger Museum is de bekroning van de derde editie van het Young Grunn Artist-traject, opgezet door NP3 in samenwerking met het Groninger Museum. Met dit talentontwikkelingstraject bieden het Groninger Museum en NP3 een platform voor aanstormend jong talent.

Tegelijkertijd met MEGALITH opent bij NP3 in Mobii op het Suikerterrein in Groningen Club Le Lola van Jurjen Galema, een expositie die te zien is tot en met 29 mei. Galema was naast Marit Westerhuis genomineerd voor Young Grunn Artist in 2021. De derde genomineerde, Susanna Inglada, presenteert haar werk vanaf 12 maart in de groepstentoonstelling Voorbij de onschuld in Stedelijk Museum Vianen. Ook neemt ze deel aan de Havanna Biënnale van 25 maart t/m 30 april.

Young Grunn Artists wordt mede ondersteund door de Gerrit van Houten Stichting. Meer informatie over het YGA traject is te vinden op groningermuseum.nl