Extra activiteiten rond JR en Graffiti in Groningen

vrijdag 29 oktober 2021
JR, Inside Out, Rome, Italy, project leader Simona Antonacci, Wheat-pasted posters on buildings. © JR-ART.NET

Extra activiteiten rond JR en Graffiti in Groningen

Het Groninger Museum programmeert vanaf 19 november extra activiteiten rond het thema Graffiti en street art. Het museum werkt hiervoor samen met andere organisaties in de stad en provincie Groningen. Zo is de mobiele fotostudio Inside Out van kunstenaar JR in Nederland, is er een filmprogramma in Forum Groningen, komen er street art murals en is er een bijzondere multimediale stadswandeling. Kijk voor actuele informatie en data op: groningermuseum.nl/programma.

JR: Inside Out
De mobiele fotostudio van JR: Inside Out komt naar Groningen. In deze studio kan iedereen die langskomt een portretfoto laten maken die ter plekke op groot posterformaat wordt afgedrukt. Een deel van de foto’s wordt op de buitenmuren van het Groninger Museum geplakt. Andere portretten zijn te zien in straatexposities in Stad en Ommeland.

Meer info over het project JR:Inside Out:  insideoutproject.net/en en Instagram @insideoutproject

Graffiti in New York en Groningen
Vanaf 20 november is in het Groninger Museum een nieuwe presentatie te zien over graffiti van toonaangevende kunstenaars uit de New Yorkse scene van de jaren 80, waaronder NOC 167, Dondi, Blade, Quik en Phase 2. Daarnaast is er aandacht voor de Groningse graffitikunst, met foto’s en films uit de beginperiode. Deze presentatie is samengesteld door Stichting Kladmuur onder leiding van Hugo Engwerda, in samenwerking met graffitikunstenaar/-conservator Aileen Middel (Mick La Rock). Speciaal voor deze expositie maakten Mick La Rock en de Groningse graffitikunstenaars Stars & Weak twee nieuwe kunstwerken, die ook te zien zijn. Als aanvulling verschijnt de publicatie Kladmuur: pioniersjaren van graffiti in Groningen 1978-1992. Updates en informatie zijn te vinden op Instagram: @kladmuur.

Filmprogramma rond JR
Forum Groningen toont deze winter de films en documentaires waar JR direct of indirect bij betrokken is. JR maakte de serie Portrait of a Generation, over de rellen in de banlieues van Parijs. Voor dit project fotografeerde hij ook filmregisseur Ladj Ly. Dit resulteerde in een iconische foto die te zien is in Les Misérables (2019), een film over de spanningen tussen diverse groepen mensen in de wijk Montfermeil in Parijs. De foto is in het Groninger Museum te zien en de film, die genomineerd werd voor beste buitenlandse film bij de Oscars, in Forum Groningen. Ook toont Forum twee documentaires: de in Cannes bekroonde Visages Villages (2017) maakte JR samen met regisseur en fotograaf Agnes Varda. Women are Heroes (2010) gaat over het gelijknamige kunstproject dat ook te zien is in de tentoonstelling. Tickets zijn vanaf 16 november beschikbaar via Forum Groningen: forum.nl

Graffiti en street art murals
Dankzij de stichting Writer’s Block en verschillende kunstenaars verschijnen in het voorjaar van 2022 op drie plekken in de stad Groningen grote murals. Het ontwerp van deze street art komt tot stand in samenspraak met de bewoners van de wijken waar de kunstwerken verschijnen. Exacte data volgen nog, houd website en socials in de gaten. Meer info over de murals: writersblockmurals.com

Stadswandeling graffiti en street art
In samenwerking met Noordstaat en SPOT is een nieuwe muzikale wandel- en fietstocht ontwikkeld. Deze route gaat langs street art en graffiti in de stad Groningen en bevat achtergrondinformatie over de kunstenaars. Deze gratis tour is te downloaden vanaf 19 november en op ieder gewenst moment en op elke plek te starten. De muziek bij de kunst is uitgezocht door Thijs de Vlieger (Noisia) en Frank Post (Posij).

Download de tour via: groningermuseum.nl/programma

Partners
Het Groninger Museum werkt voor het programma rond JR en Graffiti in Groningen samen met vele partners, waaronder Clash, Gemeente Groningen, Inside Out Studio, Jonge Harten Festival, Kladmuur, KunstwerkT NL, Noorderpoort, Noordstaat, Sporthal Vinkhuizen, Sport050Terra, SPOT, Stars & Weak, Wijkcentrum het Dok, Writer's Block.

Het activiteitenprogramma wordt mede mogelijk gemaakt door Effektief Groep en VSB Fonds.