Familiedag voor inwoners Oosterparkwijk in Groninger Museum

woensdag 5 juni 2019
Familiedag Beijum Groninger Museum
Familiedag Beijum Groninger Museum © Siese Veenstra

Op zondag 30 juni is in het Groninger Museum een familiedag, in samenwerking met en speciaal voor inwoners van de Groningse Oosterparkwijk. Zij krijgen tijdens deze derde editie van de familiedag gratis toegang tot het Groninger Museum, op vertoon van een flyer die het museum in de hele wijk verspreidt. De dag is in het kader van een speciaal programma gericht op inwoners van de stad Groningen, families in het bijzonder, waarbij achtereenvolgens verschillende wijken centraal staan.

Programma

Tussen 10.00 en 17.00 uur is van alles te beleven voor jong en oud. Stap in bij een rondleiding, steek je handen uit de mouwen in het atelier, bekijk het optreden van Swinder, word geschminkt en geniet van een hapje en drankje. De tentoonstelling Daan Roosegaarde – Presence, een groot lichtgevend interactief landschap dat door de aanwezigheid van bezoekers van vorm en kleur verandert, is dan net open voor publiek. Verder toont het museum de exposities Strijd! 100 Jaar Vrouwenkiesrecht, P. Struycken – Exploderende kleur bij Skrjabin en Boulez, Pronkjewails – Design uit heden en verleden, Dolf Verlinden en Van Swip Stolk tot Rudo Menge – 25 jaar affiches voor het Groninger Museum. Kijk voor het volledige programma op groningermuseum.nl/familiedag.

Fotowedstrijd

Dit jaar bestaat de Oosterparkwijk 100 jaar en dit viert ze met een uitgebreid evenementenprogramma. Zo organiseren WIJ Oosterparkwijk en het Groninger Museum onder andere het fotoproject ‘Oosterparkwijk door Oosterparkers’. Inwoners wandelen door de wijk om foto’s te maken van de meest bijzondere plekken. Meedoen kan tot en met zondag 23 juni door een foto te sturen naar communicatie.oosterparkwijk@wij.groningen.nl. De mooiste foto’s zijn op de familiedag in het Groninger Museum te zien en gaan vervolgens naar verschillende locaties in de wijk. Kijk voor meer informatie en het volledige jubileumprogramma op evenementenoosterparkwijk.nl.

Project

De familiedag is onderdeel van een project dat gericht is op het stimuleren van museumbezoek onder Groningers. Voorafgaand aan deze dag gaat het museum actief de wijk in om kennis te maken met de bewoners en organisaties, onder andere met het Mini Groninger Museum. Deze opvallende zilveren caravan is bijvoorbeeld aanwezig op de Buitenspeeldag op woensdag 12 juni in de Oosterparkwijk. Eerder werkte het museum samen met de wijken Vinkhuizen en Beijum.

Het VSB Fonds ondersteunt dit project van het Groninger Museum met een financiële bijdrage.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing,

Roos Tuinenburg rtuinenburg@groningermuseum.nl +31 (0)50 3666 506

Sarah Fopma sfopma@groningermuseum.nl +31 (0)50 3666 510