Gianni Versace in Groninger Museum in 2022

donderdag 2 december 2021
Versace model by Dreamrealizer

Gianni Versace in Groninger Museum in 2022

Met Gianni Versace Retrospective komt volgend jaar een van de meest invloedrijke couturiers ooit tot leven in het Groninger Museum. In een kleurrijke, gewaagde en emotionele tentoonstelling neemt de excentrieke Italiaanse modeontwerper je mee in de wereld van extravagante kleding en uitbundige catwalkshows waarin mode, pop en design op spectaculaire wijze samenkomen. Gianni Versace werd 25 jaar geleden vermoord, maar zijn vooruitstrevende filosofie is nog steeds herkenbaar in het modebeeld van nu. Van 2 december 2022 tot en met 7 mei 2023 eert het Groninger Museum Versace en zijn baanbrekende ontwerpen.

In Gianni Versace Retrospective laten heren- en damesoutfits, accessoires, stoffen, tekeningen, interieurdesigns en filmopnames van de legendarische shows uit zijn glorietijd van 1989 tot zijn dood in 1997 zien hoe uitzonderlijk creatief Versace was. Hij verbond mode met muziek, fotografie en grafisch ontwerp en liep hiermee voorop bij de transformatie van modeshows en reclamecampagnes in kunstwerken. De Italiaan wist de kunsten samen te brengen zoals nog nooit eerder vertoond. Alle objecten in de tentoonstelling zijn originele stukken en komen uit internationale particuliere verzamelingen.

Zelfbewustzijn en supermodellen
Gianni Versace (1946-1997) was een pionier in de modewereld. Hij doorbrak het traditionele man-vrouw beeld door kleding voor beide seksen te ontwerpen en seksualiteit en macht in zijn creaties te verwerken. Zijn openlijke homoseksualiteit maakte hem een belangrijk persoon binnen de LGBTQ-beweging. Bovendien speelde hij een grote rol in het zelfbewustzijn van vrouwen door hun lichaam niet te verhullen. Als slimme marketeer trok hij beroemdheden aan om zijn merk te promoten. Tegelijkertijd maakte hij van onbekende modellen supersterren. Naomi Campbell, Claudia Schiffer en Cindy Crawford hebben aan hem hun titel als ‘supermodel’ te danken. Voor zijn reclamecampagnes werkte Gianni Versace samen met vooruitstrevende fotografen als Richard Avedon, Helmut Newton, Peter Lindbergh en Bruce Weber. Versace creëerde een nieuwe status quo voor de mode-industrie.

Griekse oudheid, pop art en bondage
Gianni Versace’s grensverleggende combinaties en sterke patronen kwamen voort uit zijn enorme kennis van beeldcultuur en kunstgeschiedenis. Hij combineerde klassieke beelden met pop art en liet zich inspireren door zowel figuren uit de Griekse oudheid als thema’s als bondage en SM. Gianni Versace werkte samen met kunstenaars als Andy Warhol, Jim Dine en Julian Schnabel, waardoor de balans tussen oud en nieuw als nooit tevoren tentoongesteld kon worden.

Vermoord in 1997
Op 15 juli 1997 werd Gianni Versace op 50-jarige leeftijd vermoord voor zijn huis in Florida. Door Gianni Versace’s unieke stempel op de modewereld en de hiermee gepaarde grote schare fans, verschenen vele bekende personen en popsterren bij zijn begrafenis, onder wie prinses Diana en Elton John. Met zijn dood verloor de modewereld een van de belangrijkste ontwerpers van de twintigste eeuw.

De tentoonstelling is samengesteld door Gianni Versace-kenners Karl von der Ahé en Saskia Lubnow.

De tentoonstelling wordt gerealiseerd in samenwerking met de toonaangevende particuliere verzamelaars van het werk van Gianni Versace: Antonio Caravano (met Sabina Albano als collectiecurator), alsook Salvatore Alderuccio en Franco Jacassi.

Deze tentoonstelling is niet officieel, noch geautoriseerd door of verbonden aan Gianni Versace S.r.l. en/of de familie Versace.