Groninger Museum koopt werk aan van Mick la Rock en Stars & Weak

donderdag 18 november 2021
Stars & Weak, Terra, 2021. Zaalfoto Groninger Museum. Foto Heinz Aebi

Groninger Museum koopt werk aan van Mick la Rock en Stars & Weak

Speciaal voor de expositie Graffiti in Groningen, die van 20 november 2021 t/m 6 februari 2022 te zien is in het Groninger Museum, maakten Mick La Rock en de Groningse graffitikunstenaars Stars & Weak twee nieuwe kunstwerken. Het Groninger Museum heeft deze doeken recent aangekocht voor de eigen collectie.

Museumdirecteur Andreas Blühm: “Het Groninger Museum heeft een lange traditie met het verzamelen van graffiti en het verzamelen van werk van Groninger kunstenaars. De meesterwerken gemaakt door Mick la Rock en Stars & Weak vallen precies in beide categorieën. We zijn erg blij dat we ze dankzij de steun van Groninger Museum Salon in onze collectie kunnen opnemen.”

Graffiti in Groningen
De pioniersjaren van graffiti en street art in Groningen worden herbeleefd in de expositie Graffiti in Groningen met verhalen, fotografie en film. In de jaren '80 kende de stad Groningen een levendige graffiti scene: een artistieke beweging die ontstond uit subculturen als punk en hiphop. De presentatie is samengesteld door Stichting Kladmuur, onder leiding van Hugo Engwerda, in samenwerking met graffitikunstenaar/-conservator Aileen Middel (Mick La Rock). Als aanvulling verschijnt de publicatie Kladmuur: Pioniersjaren van graffiti in Groningen 1978-1992.

Graffiti in New York
Het Groninger Museum was een van de eerste musea wereldwijd dat, onder leiding van toenmalig directeur Frans Haks, al in de jaren ‘80 graffiti en street art erkende als kunstvormen en dit begon te verzamelen. Naast JR: Chronicles en Graffiti in Groningen is in twee zalen van de vaste collectie werk te zien van toonaangevende kunstenaars uit de New Yorkse scene waaronder NOC 167, Dondi, Blade, Quik en Phase 2.

Graffiti in Groningen is mede mogelijk gemaakt door:
FONDS 21 / VSB FONDS / EFFEKTIEF GROEP / GRONINGER MUSEUM SALON

Begunstigers Groninger Museum:
GEMEENTE GRONINGEN / PROVINCIE GRONINGEN / GASTERRA / GASUNIE / VRIENDENLOTERIJ / STICHTING BERINGER HAZEWINKEL / MONDRIAANFONDS / VERENIGING REMBRANDT

Voor meer informatie neem contact op met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
Willemien Bouwers 0646210358 wbouwers@groningermuseum.nl

Mick La Rock, Style Wars, 2021, zaalfoto Graffiti in Groningen. Foto Heinz Aebi