Groninger Museum presenteert 'Hide & Seek, Maarten Baas'

dinsdag 7 februari 2017

Eerste grote solotentoonstelling van succesvol Nederlands ontwerper

Het Groninger Museum presenteert de eerste grote solotentoonstelling van ontwerper Maarten Baas (1978). Hide & Seek, Maarten Baas laat het veelzijdige werk zien van een van de bekendste Nederlandse ontwerpers. Naast series als Clay en Smoke, waarmee Baas wereldberoemd werd, is ook nieuw werk te zien.

Baas’ ontwerpen bevinden zich op het snijvlak van kunst en design en staan bekend als conceptueel, humoristisch, rebels en theatraal. Hide & Seek, Maarten Baas is een overzicht van zijn belangrijkste werk van de afgelopen 15 jaar.

Maarten Baas studeerde in 2002 af aan de prestigieuze Design Academy Eindhoven met de serie Smoke, waarbij hij meubilair verbrandde en vervolgens met een transparante epoxy-laag behandelde, waardoor het weer bruikbare meubelen werden. Clay bestaat uit handgemaakte meubelen die gemaakt zijn van synthetische klei. Het MendiniRestaurant in het Groninger Museum is volledig ingericht met deze unieke, handgemaakte Clay-meubelen. Een ander sprekend voorbeeld van zijn werk is het baanbrekende Real Time (2009): een klok waarop elke minuut door een man in een blauwe overall opnieuw geschilderd en weer weggehaald wordt. Baas combineert hiermee theater, kunst, film en design.

Nieuw werk
Hide & Seek, Maarten Baas toont recent werk zoals Tree Trunk Chair, Carapace en Close Parity. Ook is er een preview van zijn nieuwste werk May I have your attention please?, een samenwerking tussen Maarten Baas en Lensvelt voor de Milaan Design Week in april 2017. Een primeur is het werk Hide & Seek, dat bestaat uit 8 video’s.

Hide & Seek: het boek
Bij de tentoonstelling verschijnt het eerste grote overzichtsboek van Maarten Baas. Het boek bevat bijdragen van onder anderen Lidewij Edelkoort, Marcus Fairs, Wim Pijbes, Sue-an van der Zijpp, Mark Wilson en Ingmar Heytze en bevat fotografie van Anton Corbijn, Erwin Olaf en anderen.
Prijs: € 39,95. ISBN: 978-94-6226-219-5. Uitgever: Lecturis.

Conservatoren
Sue-an van der Zijpp, conservator hedendaagse beeldende kunst, design en mode en Mark Wilson, hoofdconservator.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing van het Groninger Museum:

Willemien Bouwers, wbouwers@groningermuseum.nl, 050 3 666 510.
Karina Smrkovsky, ksmrkovsky@groningermuseum.nl, 050 3 666 512.