Groninger Museum sluit 2018 succesvol af met 235.000 bezoekers

donderdag 20 december 2018
Seismic Shift, David LaChapelle

Met nog ruim een week te gaan voordat we het nieuwe jaar inluiden, hebben ruim 223.000 mensen het Groninger Museum bezocht. De verwachting is 2018 succesvol te mogen eindigen met 235.000 bezoekers. Op topjaar 2016 – waarin de tentoonstelling David Bowie is te zien was – na, is dit het hoogste aantal van de afgelopen tien jaar.

Tentoonstellingen
Voor de tentoonstelling LaChapelle – Good News for Modern Man, de eerste grote solopresentatie in Nederland van de wereldberoemde fotograaf David LaChapelle, kwamen in 2018 de meeste bezoekers naar het Groninger Museum. Deze expositie werd op de voet gevolgd door Avant-garde in Groningen. De Ploeg 1918-1928, de grote overzichtstentoonstelling ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Groninger kunstenaarscollectief. Ook De Romantiek in het Noorden – Van Friedrich tot Turner, het eerste internationale overzicht van landschapschilderkunst uit de Romantiek in Noord-Europa, bracht veel kunstliefhebbers naar Groningen. Daarnaast reisden veel mensen af om in de tentoonstelling Hella en Freek de Jonge: Het Volle Leven het echtpaar De Jonge de hand te schudden.

Kerstvakantie

Met de kerstvakantie voor de deur loopt de teller nog steeds. Het Groninger Museum toont momenteel onder andere de spectaculaire glassculpturen van de Amerikaanse kunstenaar Dale Chihuly en de expositie Grrrom! Een tentoonstelling met een staartje, met werken met dieren uit de eigen collectie. Vanwege de verwachte drukte raadt het museum aan vooraf online via tickets.groningermuseum.nl entreekaarten te kopen. Bovendien geldt bij online aanschaf een korting op de toegangsprijs.

Reizende tentoonstellingen
In 2018 was het Groninger Museum ook weer internationaal vertegenwoordigd met verschillende reizende tentoonstellingen. Zo waren Joris Laarman Lab (Verenigde Staten), Transforming Fashion van Iris van Herpen (Verenigde Staten en Canada) en Funtastico van Jaime Hayon (Taiwan en China) op tournee. Momenteel zijn Van Gauguin tot Toorop, met werken uit de Veendorp Collectie van het Groninger Museum (in Museum Gouda); Hot Printing, met werk van drukker en De Ploeglid H.N. Werkman (in Duitsland); en Hide & Seek van Maarten Baas (eerder in Gent, nu in Holon, Israël) nog op reis.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR & Marketing van het Groninger Museum

Sarah Fopma, sfopma@groningermuseum.nl, +31 (0)50 3666 510

Karina Smrkovsky, ksmrkovsky@groningermuseum.nl. + 31 (0) 50 3666512