Groninger Museum startklaar met knallende exposities

maandag 17 mei 2021
Emily en Gimay, ambassadeurs Kinderbiënnale
Emily en Gimay, ambassadeurs Kinderbiënnale © Fotografie: Christopher Smith. Styling: Elise Klinkert

Groninger Museum startklaar met knallende exposities

Het Groninger Museum is helaas nog gesloten maar staat in de startblokken met nieuwe exposities. Zodra het museum weer open mag is meteen de kick off van de eerste Kinderbiënnale van Nederland: een interactieve expositie met werk van internationale kunstenaars waarbij kinderen actief betrokken zijn. Later dit jaar presenteert het museum JR: Chronicles: het eerste museale overzicht van de Franse kunstenaar JR.

Alida Pott
Tot en met 31 oktober 2021
Verfijnde aquarellen, levendige landschappen en bijzondere portretten. De Groninger kunstenaar Alida Pott (1888-1931) was een van de meest getalenteerde kunstenaars die De Ploeg ooit gekend heeft. Zij was tevens het eerste ‘dameslid’ van de Groninger kunstenaarsvereniging. Ze liet een betrekkelijk klein oeuvre na, bestaande uit olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen en collages. De expositie Alida Pott laat in dertig werken haar expressiviteit en eigenzinnigheid zien, die zo kenmerkend zijn voor haar stijl.

De Kinderbiënnale
Vanaf 1 juni 2021
De Kinderbiënnale is een grote interactieve kunsttentoonstelling door kinderen, voor iedereen. Elk kunstwerk dat te zien is tijdens de Kinderbiënnale daagt uit tot interactie, participatie en creatie. Er is werk te zien van internationale en Groninger kunstenaars. Door te doen, ontdekken, maken en verwonderen worden bezoekers op een afwisselende manier geactiveerd. Dat kan door mee te ‘bouwen’ aan een continu veranderend werk, bij te dragen aan een digitale presentatie of fysiek te bewegen in een installatie. Het traject van de kinderambassadeurs is ook te volgen op de website en via Instagram #kinderbiennalegm.

The Show Must Go On
Vanaf 18 juni 2021
Een verrassende ontdekkingstocht langs schilderijen, grafiek en fotografie uit de eigen collectie van het museum, waarbij oude en nieuwe kunstwerken speels met elkaar worden gecombineerd. Barokke portretten van de achttiende-eeuwse Groninger familie Sichterman naast hedendaagse modeportretten door Inez van Lamsweerde. Druksels van H.N. Werkman naast grafiek van Andy Warhol. Een zeventiende-eeuws stilleven, een romantisch landschap van Barend Cornelis Koekkoek maar ook spraakmakende werken van hedendaagse kunstenaars als Jeff Koons, Andres Serrano en Erwin Olaf. Kortom, een ‘mix & match’ uit de Groninger Museum-collectie zoals die nog niet eerder gezien is.

JR: Chronicles
Vanaf 13 november 2021
JR: Chronicles
is de eerste grote museale tentoonstelling van het werk van de Franse kunstenaar. In de expositie samengesteld door het Brooklyn Museum in New York, zijn muurschilderingen, films en vooral veel foto’s te zien. Het is een overzicht van zijn carrière tot nu toe: van graffitiwerk als tiener in Parijs tot grootschalige interventies in steden over de hele wereld en recente digitale muurcollages met portretten van een divers publiek. Het Groninger Museum werkt tijdens JR- Chronicles samen met graffiti- en straatkunstenaars uit de regio. Ook wordt een deel van de aanzienlijke graffiticollectie van het Groninger Museum getoond.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Willemien Bouwers wbouwers@groningermuseum.nl 06 46210358
Karina Smrkovsky ksmrkovsky@groningermuseum.nl 050 3666 512

Persmateriaal kunt u hier downloaden