Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

Naar hoofdinhoud
Overzicht
Persbericht

Groninger Museum verwerft twee werken van Ploeg-kunstenaar Jan Wiegers

woensdag 27 oktober 2021
Foto gemaakt door Corne Sparideans
Foto gemaakt door Corne Sparideans

Groninger Museum verwerft twee werken van Ploeg-kunstenaar Jan Wiegers

Het Groninger Museum heeft twee topstukken van Jan Wiegers aangekocht. Frauenkirch en Stilleven met sculpturen laten zien hoe belangrijk de ontmoeting tussen Jan Wiegers en Ernst Ludwig Kirchner was voor De Ploeg. De aankoop is mogelijk dankzij de genereuze steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds, haar E.A. en C.M. Alkema-Hilbrands Fonds en haar Ruze Fonds), de Stichting Beringer Hazewinkel en het Mondriaan Fonds.

Beide schilderijen stammen uit de periode 1920-1921 toen Jan Wiegers (1893-1959) tijdelijk in Davos, Zwitserland, verbleef. Hier ontmoette hij de Duitse kunstenaar Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), voorman van Die Brücke. De vriendschap tussen Kirchner en Wiegers was cruciaal voor de internationale ontwikkeling van De Ploeg.

Het landschapsschilderij Frauenkirch toont het uitzicht van Kirchners huis in de zomer. Hierin geeft Wiegers op overtuigende wijze het gevoel van het landschap weer. In het werk Stilleven met sculpturen schilderde Wiegers drie houtsculpturen in Kirchners atelier. De twee naaktfiguren en een koe zijn duidelijk geïnspireerd op sculpturen uit Afrika, die een grote bron van inspiratie waren voor de Duitse kunstenaar. Beide schilderijen zijn vervaardigd met de wasverf-techniek, waarbij olieverf en bijenwas worden vermengd. Kirchner introduceerde de techniek bij Wiegers, die deze vervolgens doorgaf aan kunstenaars van De Ploeg die hiermee hun kenmerkende stijl ontwikkelden.

Kunsthistorische waarde
De collectie De Ploeg van het Groninger Museum bestaat uit ruim 2000 werken en is de grootste van Nederland. Vroeg werk van Jan Wiegers is zeldzaam en daarom hebben de aangekochte werken naast hun hoge artistieke kwaliteit ook een grote kunsthistorische waarde.

Museumdirecteur Andreas Blühm is verheugd met de aanwinst: ‘Deze werken benadrukken de internationale context van De Ploeg, niet alleen als het gaat om stijl en inspiratie maar ook wat betreft techniek en materiaalgebruik. We kijken uit naar de reacties van onze bezoekers’.

De nieuwe aanwinsten zijn nu te zien in de vaste presentatie van De Ploeg.