Groninger Museum viert kerst met eerste eigen kerstbal

dinsdag 20 december 2022
Groninger Museum kerstbal

Kerstliefhebbers kunnen tegenwoordig het Groninger Museum ook in huis halen. Speciaal voor de feestdagen ontwierp het museum voor het eerst een kerstbal: de Gouden Toren, het hart van het Groninger Museum. Deze is vanaf nu in gelimiteerde oplage verkrijgbaar in de museumshop.

Naast de allereerste Groninger Museum kerstbal in de winkel, is er in de kerstvakantie in het museum nog veel meer te beleven. Wie aanstaande kerstvakantie zin heeft om erop uit te gaan, kan van alles zien en doen:

Creatief zijn en een ontdekkingstocht voor kinderen
Vrolijk en kleurrijk of juist rustig: museumbezoekers creëren in het atelier hun eigen patronen en motieven bij de tentoonstelling Gianni Versace Retrospective. Het atelier is in de kerstvakantie elke middag open, ook op maandag. Wie liever iets nieuws ontdekt, vindt in de blauwe ontdekkingsruimte vlakbij het atelier kleine opdrachten om uit te proberen en nieuwe dingen om over te fantaseren. Voor avonturiers van 4 tot 13 jaar is er ook een speurtocht door het museum, af te halen bij de informatiebalie in de benedenhal.

Gianni Versace: ontmoetingen en uitwisselingen
Twee verdiepingen van het Groninger Museum zijn compleet getransformeerd tot de kleurrijke wereld van de Italiaanse modeontwerper Gianni Versace. Een belangrijk onderdeel van Versace’s werk was zijn contact met andere creatieve geesten. Op de lange lijst van inspiratiebronnen en samenwerkingspartners vinden we bijvoorbeeld Andy Warhol, Tupac Shakur, Alden Freeman, Sandro Botticelli en Alessandro Mendini.

Nymphenburg x Groninger Museum - Porselein. Kunst. Design.
Al 275 jaar maken de meestermodelleurs van porseleinmanufaktuur Nymphenburg ragfijn porselein. In het museum zien bezoekers hun prachtige gedetailleerde dierfiguren en wonderschone serviezen en objecten samen met bijpassende stukken uit de museumcollectie. Nymphenburg werkt regelmatig samen met bekende ontwerpers, zoals Victor&Rolf en Hella Jongerius, beiden Nederlands. Hun werk is te zien in deze tentoonstelling.

Laatste weken voor tentoonstelling Kleur!
Bezoekers van het museum laten de kou lekker buiten en warmen zich op aan de tentoonstelling Kleur!. Met werken van Keith Haring, Andy Warhol en Nederlandse ontwerpster Marga Weimans uit de eigen collectie van het Groninger Museum. De tentoonstelling is te zien tot en met zondag 8 januari.

Openingstijden kerstvakantie
Het Groninger Museum is in de kerstvakantie ook op maandag 26 december en maandag 2 januari open. Op zondag 25 december – Eerste Kerstdag – is het museum gesloten. Op 31 december is het museum geopend van 10 tot 17 uur en op 1 januari van 12 tot 17 uur.

In het museum kan het gezellig druk worden tijdens de kerstvakantie. Het Groninger Museum raadt aan om tickets vooraf online te reserveren, om zeker te zijn van toegang: tickets.groningermuseum.nl.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050-3666507 – pr@groningermuseum.nl