Grote tentoonstelling over De Romantiek in het Noorden

20 februari 2017, Groningen

maandag 20 februari 2017

In december 2017 presenteert het Groninger Museum De Romantiek in het Noorden, van Friedrich tot Turner, het eerste internationale overzicht van landschapschilderkunst uit de Romantiek in Noord-Europa. Met deze grote tentoonstelling zet het Groninger Museum de succesvolle programmering van 19de-eeuwse thema’s door.

De Romantiek in het Noorden is de eerste grensoverschrijdende overzichtstentoonstelling van landschapschilderkunst uit Noord-Europa. De tentoonstelling toont werken uit Nederland, Duitsland, Scandinavië en Groot-Brittannië, van J.M.W. Turner tot Caspar David Friedrich. Thema’s als reizen, de kracht van de natuur en het spirituele staan centraal.

Rijk in Groningen, Borgen en Stadspaleizen 1600-1800: 27 mei t/m 12 november 2017
De vooraanstaande Groninger families in de 17e en 18e eeuw woonden op borgen en in stadspaleizen. De meeste daarvan zijn verdwenen, maar uit bewaard gebleven afbeeldingen, bouwfragmenten en huisraad is de rijkdom nog te zien. Door de onderlinge rivaliteit, die hun macht aantoonden met rijkdom, zijn er voor deze mensen in die periode ontelbare bijzondere voorwerpen gemaakt door kunstenaars, zilversmeden, meubelmakers, houtsnijders en glas-in-loodschilders. De bijzondere tentoonstelling Rijk in Groningen, Borgen en Stadspaleizen brengt de grootste schatten uit Groningen samen.

Ruud Venekamp: 21 april t/m 10 september 2017
Ruud Venekamp (Meppel, 1957) is een beeldend kunstenaar die het wikken en wegen van de moderne schilder met zich meedraagt. Hij ziet de verhouding tussen traditie en vernieuwing als een interessant iets, maar ook als problematisch. De expositie toont grote abstracte schilderijen die plantaardige structuren weergeven.

Gabriel Lester: 10 juni t/m 29 oktober 2017
Installaties, performances en film, daarmee is kunstenaar, regisseur en schrijver Gabriel Lester (Amsterdam, 1972) het meest bekend. Lester, die zowel een beeldende kunst- als een filmopleiding genoot, maakt werk waarin verhalen, tijd en ruimte vaak een belangrijke rol spelen. De kijker wordt uitgenodigd om zelf actief deel te nemen aan het werk. Regelmatig zet Lester daarbij middelen in als het decor, het frame, de coulissen of maakt hij gebruik van optische illusie.

De Wereld in Huis: 17 juni 2017 t/m 2 september 2018
Nederland had in de 17e en 18e eeuw een spilfunctie in de introductie van Azië in Europa. Dat is aankomende zomer te zien in De Wereld in Huis. Het Chinees en Japans porselein, Japans lakwerk en Indiase sitsen (handbeschilderde stof), tonen aan hoe het Nederlandse interieur werd verrijkt door Aziatische invloeden.

500 jaar Reformatie in Groningen: 23 september 2017 t/m 7 januari 2018
De kritiek van Maarten Luther op de Rooms-Katholieke kerk in 1517 vormde het begin van de Reformatie. Een tijd van godsdienststrijd, onlusten, oorlog en vervolging brak aan en resulteerde in verschillende protestantse kerken. In 1594 werd Groningen definitief calvinistisch. 500 jaar Reformatie in Groningen toont zilvergerei, oude Bijbels en portretten van beroemde predikanten uit de beginperiode van de kerken van de Reformatie.

Albarta ten Oever (1772-1854), een vrouw in de kunst: 14 oktober 2017 t/m 4 maart 2018
Albarta ten Oever is één van de weinige vrouwelijke 18de-eeuwse kunstenaars uit Groningen. Een vrouw in de kunst toont ruim 20 schilderijen, aquarellen en tekeningen van haar vaardige hand.

De Romantiek in het Noorden, van Friedrich tot Turner: 9 december 2017 t/m 6 mei 2018

Nu in het Groninger Museum
De publiekstrekker Rodin – Genius at Work is nog tot en met 30 april 2017 te zien. De tentoonstelling trok al ruim 87.000 bezoekers. Afgelopen zaterdag opende Hide & Seek, Maarten Baas. Ook de bijzondere schilderijen en tekeningen van Ruloff Manuputty zijn nog te bewonderen in het museum. In het Ploegpaviljoen is De Collectie te zien, met topstukken van onder anderen Alessandro Mendini, Rubens en Van Gogh.

NOOT VOOR DE REDACTIE
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:

Willemien Bouwers, wbouwers@groningermuseum.nl, +31 (0)50 3666 510.
Lisan Weidgraaf, lweidgraaf@groningermuseum.nl, +31 (0)50 3666 506.