Marit Westerhuis wint solotentoonstelling YGA III in Groninger Museum

dinsdag 13 april 2021
Marit Westerhuis, Rijksacademie Open 2019, mixed media
Marit Westerhuis, Rijksacademie Open 2019, mixed media © fotografie: G.J. van Rooij

Marit Westerhuis wint solotentoonstelling YGA III in Groninger Museum

De winnaar van het talententraject Young Grunn Artist III (YGA) is bekend. Na een spannend talentontwikkelingstraject waarbij drie finalisten Jurjen Galema, Susanna Inglada en Marit Westerhuis een jaar lang werden begeleid door curatoren van NP3 en het Groninger Museum is Marit Westerhuis als winnaar gekozen. Zij krijgt in 2022 een grote solotentoonstelling in het Coop Himmelb(l)au paviljoen van het Groninger Museum.

Juryrapport
Marit Westerhuis is geïnspireerd door technologische ontwikkelingen in relatie tot het menselijk lichaam in een steeds veranderende omgeving. Inspiratie voor haar werk vindt Westerhuis ook in rituele handelingen van offers uit de brons- en steentijd tot natuurbeschouwingen uit Germaanse mythen. Voor haar afstudeerproject aan het Frank Mohr instituut, onderwierp zij zichzelf aan een strak regime met allerlei zelfgebouwde meetapparatuur waarmee ze haar eigen persoonlijke fysieke en mentale data minutieus in kaart bracht. Het artistieke onderzoek van Westerhuis is methodisch en precies, materiaalexperimenten zijn daarbij essentieel. De curatoren prijzen Westerhuis’ ideeënrijkdom, vasthoudendheid, experiment en de kracht om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden.

Het YGA talentontwikkelingstraject bleek voor haar te werken als een pressure cooker, waardoor ze de curatoren verraste door in korte tijd complexe ideeën en inspiraties tot een spannend, mystiek en gelaagd concept te vertalen. Westerhuis stelde het Coop Himmelb(l)au paviljoen voor als een wonderlijk overweldigend en artificieel landschap, in een wereld waarin de mens niet langer de dominante levensvorm is, maar met de moed der wanhoop heil lijkt te zoeken in archaïsche bezweringen. De curatoren van NP3 en het Groninger Museum kijken uit naar de realisatie, aldus het juryrapport.

Gerrit van Houten Prijs sluit zich aan
Heugelijk nieuws is ook dat de Gerrit van Houten Stichting zich aan sluit bij YGA. Deze stichting beheert de artistieke nalatenschap van de Groninger kunstenaar Gerrit van Houten, die werd geboren in 1866. Bijna zijn gehele oeuvre is door zijn familie bewaard en bestaat uit 880 tekeningen, 180 aquarellen en 85 schilderijen. Die werken laten zien dat hij zeer talenvol en veelbelovend was. Aan zijn kunstenaarschap kwam een abrupt einde toen hij rond zijn 24ste geestesziek werd. De Gerrit van Houten Prijs is in het leven geroepen als hommage aan de jonge begaafde Gerrit van Houten. De prijs is ingesteld in 2006 en wordt om de vijf jaar uitgereikt en is bedoeld om jonge talentvolle kunstenaars in hun ontwikkeling te stimuleren.

Het partnership met de YGA maakt de Gerrit van Houten Prijs toekomstbestendig. De krachten worden gebundeld en de slagkracht van YGA en de zichtbaarheid van de Gerrit van Houten Prijs vergroot. En er kan meer aandacht worden besteed aan het talentontwikkelingstraject van de Young Grunn Artist.

Bekijk de films over de genomineerde kandidaten en hun werk:
Video Jurjen Galema
Video Susanna Inglada
Video Marit Westerhuis

Over Young Grunn Artist (YGA)
YGA is een talentontwikkelingsprogramma van NP3 en het Groninger Museum. Binnen het YGA-traject krijgen drie geselecteerde kunstenaars extra ondersteuning waarmee zij een volgende stap in hun carrière kunnen maken en hun kunstenaarschap kunnen aanscherpen en verdiepen. www.groningermuseum.nl/kunst/yga-111

Noot voor de redactie

Download beeldmateriaal hier

Voor interviewverzoeken en het opvragen van meer informatie kunt u contact opnemen met de communicatieafdeling van het Groninger Museum via:

Karina Smrkovsky
ksmrkovsky@groningermuseum.nl