Minister van Engelshoven opent Nationale Museumweek in Groninger Museum

Het Groninger Museum
Het Groninger Museum © Melvin Jonker

Minister van Engelshoven opent Nationale Museumweek in Groninger Museum

In de ochtend van maandag 19 april opent minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Nationale Museumweek vanuit het Groninger Museum. De Museumweek valt dit keer tegelijk met een pilot voor tijdelijke heropening van musea gecombineerd met een gratis sneltest. Deze pilot is een initiatief van de ministeries van OCW, VWS en EZK in samenwerking met de Museumkaart. Een bezoek aan het museum is op 19, 20 en 21 april mogelijk via een reservering op museum.nl.

Het Groninger Museum is een van de 17 deelnemende musea die tijdelijk open mogen. De pilot is onderdeel van het plan waarmee de ministeries van OCW, VWS en EZK de inzet onderzoeken van sneltesten in de culturele sector. Hiermee wordt het gebruik van testen in combinatie met cultuurbezoek en de ervaring van bezoekers onderzocht. Zo wordt zichtbaarder of sneltesten kan helpen het maatschappelijk leven eerder op gang te brengen. De pilot wordt gehouden tijdens de Nationale Museumweek. Het Groninger Museum hoopt als deelnemer bij te dragen aan een spoedige heropening van musea.

Bezoekers kunnen in het Groninger Museum de vaste collectie bekijken, met veel werk van De Ploeg, waaronder het pronkstuk, de kast van H.N. Werkman, en de expositie Pronkjewails – Design uit heden en verleden. Ook zijn de foto’s van The Rolling Stones, gemaakt door de Groninger fotograaf Andy Zuidema, te zien. Tickets zijn te verkrijgen via Museum.nl

De tentoonstelling The Rolling Stones – Unzipped is niet meer te zien op maandag 19 april en de Museumweek. Deze is alleen nog online te bekijken tot en met zondag 18 april via groningermuseum.nl/virtueel

Musea kunnen veilig en verantwoord open blijkt uit de ervaringen van 2020 met het anderhalvemeterprotocol. Kijk voor meer informatie over de Museumweek op Museum.nl/museumweek

Noot voor de redactie