Nieuwe tentoonstelling: Nymphenburg-porselein in verrassende kunstdialoog met collectie Groninger Museum

donderdag 15 september 2022
Nymphenburg x Groninger Museum, samenstelling John Veldkamp
Nymphenburg x Groninger Museum, samenstelling John Veldkamp © Arjan Verschoor

Schitterende porseleincreaties uit de topcollectie van Nymphenburg worden in verrassend nieuwe composities getoond met werk uit de collectie van het Groninger Museum. Vanaf zaterdag 15 oktober te zien in het Groninger Museum: Nymphenburg x Groninger Museum – Porselein. Kunst. Design.

Dit jaar bestaat Porzellan Manufaktur Nymphenburg uit München 275 jaar. Het bedrijf is internationaal bekend vanwege de zeer hoge kwaliteit porselein. Puur van vorm en volledig met de hand gemaakt. Porselein is door zijn verfijnde en hoogwaardige kwaliteit tijdloos en onvergankelijk, maar tegelijkertijd fragiel en kwetsbaar.

Halverwege de achttiende eeuw heerste in Europa porseleinkoorts. Handelslieden brachten in de zestiende en zeventiende eeuw al Aziatisch porselein naar Europa, maar niemand wist hoe keramiek gemaakt werd. Toen men het ‘porseleinrecept’ eindelijk ontrafelde, wilde iedere koning en keizer zich onderscheiden met een eigen porseleinfabriek. Zo ook de keurvorst van Beieren, Maximiliaan III Jozef (1727-1777). Hij richtte in 1747 de fabriek op die al snel bekendheid verwierf onder de naam Porzellan Manufaktur Nymphenburg.

Innovatie, avant-garde, kunst en design
De goede naam van het bedrijf berust grotendeels op de meestermodelleurs die door de jaren heen hun signatuur gaven aan het merk Nymphenburg. Daarnaast zijn ze altijd innovatief geweest. Met een avant-gardistische ondernemersvisie en lange traditie van porselein maken, bouwde de fabriek een gevestigde reputatie op in de kunst- en designwereld. Nymphenburg zoekt altijd naar interessante samenwerkingen met hedendaagse kunstenaars om eigentijds porselein te maken. Zo zijn er samenwerkingen met bijvoorbeeld fotograaf Nick Knight, Christian Lacroix en met de bekende Nederlandse ontwerpers Hella Jongerius en Viktor & Rolf.

Thematische en stilistische verbanden in de tentoonstelling
Nymphenburg heeft zich door de eeuwen heen weten aan te passen aan veranderende stijlperiodes en thema’s. De fascinatie voor onderwerpen als mythologie, mens, natuur en andere culturen, kent overeenkomsten met de zeer uiteenlopende collectie van het Groninger Museum. Objecten uit beide collecties worden naast elkaar gepresenteerd in het Starck-paviljoen. Zo worden deze historische en visuele verbanden op verrassende wijze verder verkend.

Collectiemedewerker Marieke van Loenhout en gastconservator en Nymphenburg-verzamelaar John Veldkamp stelden de tentoonstelling samen. Het is de tweede samenwerking van dit tweetal, die ook bekend zijn van de succesvolle tentoonstelling Pronkjewails – Design uit heden en verleden.

Nymphenburg x Groninger Museum – Porselein. Kunst. Design. is te zien van 15 oktober 2022 t/m 15 oktober 2023.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050-3666555 – pr@groningermuseum.nl