The Rolling Stones – Unzipped nu te zien in het Groninger Museum

Groninger Museum november: The Rolling Stones - Unzipped
Groninger Museum november: The Rolling Stones - Unzipped © Siese Veenstra

The Rolling Stones – Unzipped nu te zien in het Groninger Museum

De langverwachte tentoonstelling The Rolling Stones – Unzipped, delivered by DHL, is nu te zien in Groningen. De eerste week is al uitverkocht. Elke zaterdag zijn er weer nieuwe tickets voor de volgende week verkrijgbaar via rollingstonesgroningen.nl.

Online opening
Unzipped werd op 19 november om 17:00 uur online geopend door niemand minder dan Mick Jagger. Leo Blokhuis interviewde de Stones-frontman en toonde de kijkers samen met de directeur van het museum Andreas Blühm enkele highlights uit de tentoonstelling. Afwisselend vertelden bekende Nederlanders Klaas Knot, Matthijs van Nieuwkerk, Humberto Tan en Lucy Woesthoff over hun bijzondere band met The Rolling Stones en hun muziek. De opening is terug te kijken via rollingstonesgroningen.nl en dvhn.nl.

Over The Rolling Stones - Unzipped
De expositie toont ruim 400 originele objecten uit de verzameling van de Stones. Niet alleen instrumenten en stage designs, maar ook zeldzame audiofragmenten en videomateriaal, persoonlijke dagboeken, iconische kostuums, postermateriaal, albumcovers en zelfs hun studio en het bescheiden verblijf in Edith Grove in Londen.

Aangevuld met uniek filmmateriaal en interactieve technologie, geeft de tentoonstelling een uitzonderlijk uitgebreide inkijk in 50 jaar geschiedenis van de band en de carrières van Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts en Ronnie Wood. Centraal staat het muzikale erfgoed dat de Rolling Stones van een bluesband in de jaren 60 deed uitgroeien tot de inspirerende culture iconen.

Fans kunnen in de tentoonstelling door de unieke erfenis van de band reizen, eindigend met een speciale slotervaring die de bezoeker in een iconisch Stones-moment brengt via de multidimensionale Dolby Atmos Sound-technologie, gefaciliteerd door PMC (The Professional Monitor Company).

Nieuw in deze tentoonstelling
Er zijn nieuwe items toegevoegd aan deze versie van de reizende tentoonstelling die nu weer voor het eerst te zien is in Europa. Zo is er een filmopname van het concert dat de band in het Kurhaus in Scheveningen gaf in 1964, hun eerste concert in Nederland. En een andere toevoeging is de spectaculaire slotzaal van de tentoonstelling. Bezoekers beleven daar het concert dat de Stones in Cuba gaven in 2016.

Catalogus
Bij de tentoonstelling verschijnt de catalogus Unzipped, uitgegeven door Xander Uitgevers. Het boek bevat prachtig beeldmateriaal en is daarmee een visueel spektakel. Daarnaast komen de Stones aan het woord aan de hand van interviews die speciaal voor de catalogus met hen zijn afgenomen. Unzipped is onder andere in de museumshop van het Groninger Museum te koop en in verschillende boekhandels.

Meer Stones in Groningen
Bezoekers die voor de Stones naar Groningen komen kunnen ook hun hart ophalen bij twee andere tentoonstellingen. In het museum hangen zeven grote kleurenfoto's van de Groninger fotograaf Andy Zuidema (1984), gemaakt tijdens een concert in Arnhem. En in de Der Aa-kerk, nabij het Groninger Museum, presenteert Noorderlicht Gimme Shelter, met veel fotografie, documentaires en videofragmenten. Meer activiteiten in Groningen deze winter zijn te vinden op www.visitgroningen.nl.

The Rolling Stones – Unzipped is tot en met 28 februari 2021 te zien in het Groninger Museum.

Delivered by DHL
Delivered by DHL © DHL

Noot voor de redactie

Er is uitgebreid aanvullend materiaal voor pers beschikbaar:

-Beeldmateriaal > download hier.

-Het online interview met Ileen Gallagher, curator van de tentoonstelling > op aanvraag

-De openingsfilm, met interviewfragmenten met Mick Jagger in hoge resolutie > op aanvraag

-Meer beeldmateriaal in hoge resolutie > op aanvraag

Neem voor meer informatie contact op met de communicatieafdeling via:

Willemien Bouwers
wbouwers@groningermuseum.nl