The Rolling Stones vanaf 30 juni 2023 in het Groninger Museum

The Rolling Stones
The Rolling Stones © Claude Gassian

The Rolling Stones vanaf 30 juni 2023 in het Groninger Museum

Met The Rolling Stones – Unzipped, die vanaf 30 juni te zien is in Groningen, en The Art of Hipgnosis: Pink Floyd, Led Zeppelin, Genesis, Paul McCartney, Peter Gabriel & 10cc in het eerste kwartaal belooft 2023 een muzikaal jaar te worden in het museum. In 2020 was The Rolling Stones – Unzipped slechts vier weken open in verband met de coronapandemie. Goed nieuws dus voor bezoekers die de tentoonstelling toen gemist hebben. Vanaf 19 januari presenteert het Groninger Museum de tentoonstelling The Art of Hipgnosis, waarbij de meest iconische albumhoezen van de Londense ontwerpstudio Hipgnosis centraal staan.

Nieuw in 2023

19 januari t/m 14 mei 2023

The Art of Hipgnosis is de eerste grote overzichtstentoonstelling ter wereld over de Londense ontwerpstudio Hipgnosis. Vanaf de jaren 70 hingen miljoenen tienerkamers vol met legendarische albumcovers van beroemde internationale artiesten. Deze covers zijn voor veel mensen bekend – zoals het regenboogprisma op de LP The Dark Side of the Moon van Pink Floyd – maar de ontwerpers niet. Ontdek in het Groninger Museum hoe Hipgnosis deze iconische albumcovers maakte. De tentoonstelling zal voor velen, vooral voor muziekliefhebbers, een feest van herkenning zijn.

De Vaandeldrager On Tour
4 april t/m 7 mei 2023

Bewonder het beroemde werk De Vaandeldrager van Rembrandt van Rijn in het Groninger Museum. Het is de laatste kans om het schilderij te zien voordat het werk naar het Rijksmuseum gaat.

The Rolling Stones – Unzipped
30 juni 2023 t/m januari 2024
The Rolling Stones – Unzipped komt naar het Groninger Museum. Deze internationale tentoonstelling van en over de rockband biedt een kijkje achter de schermen van hun indrukwekkende carrière. Aan de hand van originele objecten uit het persoonlijk archief worden instrumenten, stage designs en albumcovers getoond. Maar ook iconische kostuums, persoonlijke dagboeken, zeldzame audiofragmenten en videomaterialen zijn te zien in de tentoonstelling. Tickets zijn vanaf maart 2023 verkrijgbaar.

Joram Krol
7 oktober 2023 t/m 3 maart 2024
Joram Krol is bekend van zijn indringende portretten van mensen. In samenwerking met het Groninger Museum legt hij voor deze tentoonstelling zeer diverse en uiteenlopende Groningers vast om daarmee zijn beeld van Groningen weer te geven. Zijn foto’s zijn vanaf het najaar van 2023 te zien in het museum.

Nu te zien

Gianni Versace Retrospective
T/m 7 mei 2023

Deze kleurrijke en gewaagde tentoonstelling neemt je mee in de wereld van Gianni Versace, een van de meest invloedrijke couturiers ooit. Bewonder de extravagante kleding en de uitbundige catwalkshows waarin mode, pop en design op spectaculaire wijze samenkomen. Gianni Versace werd 25 jaar geleden vermoord, maar zijn vooruitstrevende ideeën zijn nog steeds voelbaar in het modebeeld van nu.
Deze tentoonstelling is niet officieel, noch geautoriseerd door of verbonden aan Gianni Versace S.r.l. en/of de familie Versace.

Bernadet ten Hove
T/m 5 maart 2023

In een wereld waar alles steeds efficiënter en sneller gaat, laat de Groninger kunstenares Bernadet ten Hove de schoonheid zien van haar uitvoerige en nauwkeurige werkproces. Het werk nodigt uit om een stapje dichter bij te zetten om alle fijne details te bestuderen, om vervolgens een stap terug te doen om het geheel te overzien. En stel jezelf de vraag: ´waar kijk ik nou eigenlijk naar?´.

Nymphenburg x Groninger Museum – Porselein. Kunst. Design.
T/m 15 oktober 2023

Kunst, design en ambacht: sinds het midden van de 18e eeuw maakt Porzellan Manufaktur Nymphenburg uit München het fijnste porselein, puur van vorm en met de hand vervaardigd. Samen met kenner en Nymphenburg-verzamelaar John Veldkamp, bekend van Pronkjewails, presenteert het Groninger Museum de schitterende creaties van Nymphenburg in dialoog met de collectie van het museum.

Kleur!
T/m 8 januari 2023

Wat doet kleur met je? Hoe gebruiken we kleur? Kleuren geven betekenis aan ons leven, ze roepen emoties op of dragen juist een grote symbolische kracht in zich. Zo zien we rood als kleur van lust en passie in de uitdagende fotoserie van Cornelie Tollens, maar ook als kleur van een onderdrukkend politiek regime van de Chinese kunstenaar Chi Peng. Het resultaat is een speelse selectie met topwerken uit de eigen collectie met onder andere Inez van Lamsweerde, Jeff Koons en kunstenaars van De Ploeg.

Naast deze tentoonstellingen zijn ook de vaste collectie met werk van De Ploeg en de Grand Stairwell Installation van Dale Chihuly te zien in het museum.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050-3666507 – pr@groningermuseum.nl