Wall House opent nieuw seizoen met Studio 212 Fahrenheit

donderdag 10 februari 2022
Sit!, Studio 212 Fahrenheit, foto Roelof Bos
Sit!, Studio 212 Fahrenheit, foto Roelof Bos © foto Roelof Bos

Op zaterdag 2 april 2022 gaat architectuurparel Wall House #2 in Groningen open met een tentoonstelling van de Groningse Studio 212 Fahrenheit. Het internationaal prijswinnende ontwerpduo presenteert bij Wall House meerdere werken waaronder Sit! en L EVEN.
Je bent van 2 april t/m 30 oktober 2022 ieder weekend welkom om het gebouw Wall House en de expositie te bezoeken. De toegang is gratis.

L EVEN
Met het werk L EVEN verbeeldt Studio 212 Fahrenheit de betrekkelijkheid van het leven: “Deze lichtsculptuur van ademend licht herinnert ons er constant aan dat we het beste uit onze tijd moeten halen. Als je je bewust bent van je eindigheid, ben je je ook bewust van de waarde van het leven. We zijn kwetsbaar. Het verschil tussen leven en dood is slechts een ademhaling.”

SIT!
De serie SIT! bestaat uit stoelen waarbij het ontwerp gebaseerd is op honden. De studie begon met het observeren van de verschillende hondenrassen en houdingen, waaruit een design ontstond. Zo kreeg iedere stoel een eigen kleur, formaat en bewegingsbeeld en is in het ontwerp van elke stoel een hondenras terug te vinden.

Over Studio 212 Fahrenheit
Studio 212 Fahrenheit is opgericht door Albert Buring en Paul Mulder. In de loop der jaren heeft hun stijl zich van grafisch naar ruimtelijk ontwerp ontwikkeld, waarbij zij telkens een verhaal vertalen naar een beeld of object. In hun werk, dat zij deels in opdracht maken en deels autonoom, balanceren zij op het snijvlak van design en kunst.

Wall House #2
Wall House #2 is een bezienswaardigheid in het zuiden van de stad Groningen. Met zijn veelheid aan vormen, kleuren, interessante details, symbolen en betekenissen is het een icoon voor architectuurliefhebbers. Het exuberante woonhuis werd ontworpen door de New Yorkse architect John Quentin Hejduk (1929-2000) in 1973, maar kreeg pas in 2001 zijn plek aan het Hoornsemeer in Groningen.

Het Groninger Museum is sinds 2016 verantwoordelijk voor het programma van Wall House en waarborgt de openbare functie en de culturele bestemming. Met wisselende exposities en activiteiten trekt het gebouw zowel (wijk)bewoners uit Groningen als architectuur- en kunstliefhebbers uit Nederland en ver daarbuiten.

Toegang gratis
Het gebouw en de expositie zijn van 2 april t/m 30 oktober 2022 elke zaterdag en zondag geopend van 12.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis. Wall House #2 bevindt zich aan de A.J. Lutulistraat 17 in Groningen.

Sit!, Studio 212 Fahrenheit, foto Roelof Bos