Zum Hauptinhalt

Mittwoch 15 Mai 2024
2021 0245 01 1

Groninger Museum toont 5000 jaar Aziatische keramiek in nieuwe tentoonstelling

Tijdens het Chinese jaar van de Draak nodigt het museum bezoekers uit voor een reis door 5000 jaar Aziatische keramiek van zo’n 400 prachtige objecten. Draken & Demonen – 5000 Jaar Aziatische Keramiek uit de Collectie Anders toont een bijzondere selectie keramiek uit de verzameling van George Anders en Netty Bücher. Elk object vertelt iets over de belevingswereld, dagelijkse gewoonten en rituelen en de drang tot versieren in Aziatische culturen. De tentoonstelling Draken & Demonen is vanaf zaterdag 8 juni te zien in het Groninger Museum.

Diverse thema's

De tentoonstelling vertelt diverse verhalen aan de hand van een breed scala aan thema's. Sommige objecten zijn gegroepeerd op basis van hun functie, zoals het drinken van thee, branden van wierook en vereren van voorouders. Dieren krijgen ook speciale aandacht, variërend van echte dieren, zoals leeuwen, kippen en vissen, tot mythische wezens als de Chinese draak en feniks. Hiernaast worden meer spirituele en filosofische onderwerpen aangesneden. Chinese verhalen en legenden zijn ook een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling.

Een tastbare ervaring

De tentoonstelling biedt een unieke gelegenheid waarbij de bezoeker keramische fragmenten uit de zeventiende of achttiende eeuw aan mag raken. Door het voelen van het materiaal kunnen bezoekers de textuur, vorm en fijnheid van de verschillende objecten en hun decoratietechnieken beter begrijpen en waarderen. Er worden ook speciale theedrink-evenementen georganiseerd, waarbij volgens de oorspronkelijke Chinese methode thee wordt gedronken.

De collectie van familie Anders

George Anders en Netty Bücher waren verzamelaars van Chinese en Japanse keramiek. Zo verzamelden ze meer dan 1.400 stukken via veilingen, variërend van heel vroege tot hedendaagse Aziatische keramiek. De Stichting voor Aziatische Kunst en Kunstnijverheid, opgericht door het echtpaar, zorgt samen met het Groninger Museum voor de collectie na hun overlijden en koopt regelmatig nieuwe stukken aan. Het is de bedoeling dat in de toekomst de collectie Anders wordt samengevoegd met die van het museum, resulterend in de grootste en meest gevarieerde collectie in Nederland.

Draken & Demonen – 5000 Jaar Aziatische Keramiek uit de Collectie Anders is te zien vanaf zaterdag 8 juni in het Starck-paviljoen.