Zum Hauptinhalt

Aktuell

Kalender

Hergeschaut!

Mendini Proust
Poltrona di Proust (1979)
Alessandro Mendini
Ein Service des Museumsarchitekten Alessandro Mendini und Gemälde: In der ständigen Sammlung des Groninger Museums findet sich so mancher berühmte Name. Die regionalen Schätze der Sammlung, wie die silberne Miniatur des Martiniturms, Porträts angesehener Groninger, wie Aletta Jacobs, und Schmuck aus der Bronzezeit, bieten ein schillerndes Abbild der Kulturgeschichte der Stadt und der Provinz Groningen. Die Groninger Künstlergruppe „De Ploeg“ zeigt mit expressionistischen Farben und Formen die charakteristische Landschaft, die Leute und das Leben in der Stadt.
1994 0020 S
Beetke van Rasquert
Onbekende meester, 1520-1530
Beetke was in 1502 gehuwd met Wigbold van Ewsum uit Middelstum. Ewsum was een van de machtigste en rijkste jonkers in Groningen. Hij had een groot deel van de venen bij Leek gekocht en bouwde de borg Nienoord. Daarnaast bezat hij de havezathe Mensinghe in Roden, terwijl via zijn vrouw de borg van Rasquert tot het bezit hoorde. Ewsum overleed in 1528 jong en liet een weduwe met vijf zonen na. Als een echte familiematrone heerste Beetke over haar familie. Het portret zet haar neer als een getormenteerde vrouw, met verwoeste gebouwen op de achtergrond. Haar familie leed zeer onder de uitgebroken tachtigjarige oorlog.
Ettore Sottsass jr., Memphis Milano Ashoka, 1981
Ashoka (1981)
Ettore (Jr.) Sottsass & Memphis Milano
Die Ashoka-Leuchte von Ettore Sottsass steht exemplarisch für das Anti-Design der Memphis-Gruppe. Die knallbunte Tischleuchte „Ashoka“, eine auf den ersten Blick fast willkürlich wirkende Anordnung geometrischer Formen aus lackiertem Metall, entstand im Jahr 1981.
Michael Sweerts (Brüssel 1618 - 1664 Goa), ein Junge, um 1655-61
Jongenshoofdje
Michael Sweerts, 1655-1661
De jongen kijkt naar een zeepbel die vlak langs zijn gezicht zweeft. De zeepbel werd in de zeventiende-eeuwse schilderkunst wel gezien als symbool voor de vergankelijkheid, maar van die betekenis lijkt in dit charmante tafereeltje geen sprake. Het sobere, intieme schilderij is gemaakt door Michael Sweerts, van wie ongeveer twaalf van dergelijke verstilde portretten van jonge mensen bewaard zijn gebleven. Sommigen menen er een verwantschap met het beroemde Meisje met de parel van Vermeer in te zien, maar of beide kunstenaars elkaar gekend hebben is niet vast te stellen. De in Brussel geboren Sweerts was een vrome katholiek die lange tijd in Rome werkte, waar hij veel Nederlandse klanten had en een ridderorde van de paus ontving. In 1662 vertrok hij naar Azië om missionaris te worden, wat geen succes werd, en hij stierf twee jaar later in India.
Jeff Koons (York, PA 1955), Christ and the Lamb, 1988
Christ and the Lamb,
Jeff Koons, 1988
Jeff Koons wekte in de jaren tachtig verontwaardiging op met zijn provocerende ‘kitsch’. Sommigen in de kunstwereld zagen hem als een duivel, terwijl hij zichzelf onverstoorbaar als een glimlachende engel bleef presenteren. Het enige dat hij naar eigen zeggen wilde, was mensen “teruggeven wat ze diep vanbinnen eigenlijk toch het mooiste vinden”: luxe, glimmende oppervlakken, zoete kleuren, lieve en sentimentele afbeeldingen. Voor deze spiegel gebruikte hij een fragment van een schilderij van Leonardo da Vinci ('Anna te Drieën', 1510, in het Louvre). Met enige moeite zijn hier de omtreklijnen te herkennen van het Christuskind dat met een lammetje speelt. De vergulde houten lijst verwijst naar de laat achttiende-eeuwse, weelderige Rococo. Koons speelt een verwarrend spel op het snijvlak van hoge kunst en kitsch, religie en banaliteit.