Zum Hauptinhalt

Montag 3 Juni 2024
Kinderbiennale opening foto Niels Knelis

Kleuren op de muur in het Groninger Museum

Altijd al willen tekenen op een museummuur? Bij 151 Boeken van kunstenaar Hedy Tjin in het Groninger Museum mag het. Haar werk is onderdeel van de Kinderbiënnale, een tentoonstelling vol met kunst waar bezoekers mogen tekenen, bouwen of doorheen kunnen kruipen. De Kinderbiënnale – A Better Place is te zien t/m 3 november in het Groninger Museum.

Kleur mee in de tentoonstelling

Voor de Kinderbiënnale maakte Tjin een kunstwerk waarin haar kleurrijke illustraties een gedicht van Pim Lammers tot leven wekken. De onderliggende boodschap: kunnen zijn wie je bent. Naast de illustraties maakte Tjin lijntekeningen op de wanden van het museum en papieren kaarten. Bezoekers kunnen zelf met allerlei tekenmateriaal aan de slag en de illustraties afmaken. Ze worden gestimuleerd kleur te geven aan hun eigen ideeën over wie je mag zijn. Hierdoor ontstaat uiteindelijk een diverser, en daardoor realistischer, beeld van de samenleving, waarin iedereen zich thuis kan voelen.

Hedy Tjin (1985) is bekend van haar muurschilderingen, textiel, illustraties voor dagbladen en kinderboeken. Ze woont en werkt in Amsterdam, maar haar kunst heeft een sterke verbinding met haar vaderland Suriname. Haar werk kenmerkt zich door culturele en etnische kwesties. Hierbij staat het gebruik van krachtige kleuren centraal.

Surfacesurfing

Ook bij het werk van kunstenaar Florien Riezebos, Surfacesurfing, maken bezoekers met kleurrijke materialen hun eigen kunst. Haar linosnede laat de wereld van bovenaf zien. Het toont delen met natuur en stukken van de wereld die door de mens zijn bewerkt. Van de linosnede kunnen bezoekers een rubbing maken met waskrijtjes. Daarna kan de afdruk worden ophangen in het museum.

Tekenmateriaal van Royal Talens

De Royal Talens Foundation leverde het waskrijt, de kleurpotloden en het papier om te kunnen tekenen bij de kunstwerken van Tjin en Riezebos. De organisatie zet zich wereldwijd in voor creatief onderwijs en gelooft dat creatieve expressie het beste in mensen naar boven haalt en daardoor zorgt voor een betere wereld. Talens wil creativiteit voor iedereen mogelijk maken en levert daar allerlei middelen voor, zo ook het kleurmateriaal voor de Kinderbiënnale.

Tekenwedstrijd

Het Groninger Museum organiseert een kleurwedstrijd. Door mee te doen maken bezoekers kans op mooie prijzen (voor verschillende leeftijdsgroepen), beschikbaar gesteld door Royal Talens. Ze tekenen hiervoor hun ideale wereld. De tekenopdracht is te vinden in het Groninger Museum Magazine of te verkrijgen in het Museumcafé. Meedoen kan door de tekening te sturen of te brengen naar het museum voor 1 oktober 2024. Meer informatie via de website.

Over de Kinderbiënnale – A Better Place

De Kinderbiënnale nodigt kinderen en volwassenen uit om deel te nemen aan een unieke en interactieve kunstervaring, die aanzet tot nadenken over hun idee van een betere wereld. Maar liefst 10 zalen vol kunst nodigen uit om te spelen, bouwen en de verbeelding de vrije loop te laten gaan. Kinderen en jongeren t/m 18 jaar hebben gratis toegang.

De Kinderbiënnale – A Better Place is te zien t/m 3 november 2024.