Boek over de Bevrijdingsrok in Groningen op openingsdag van nieuwe tentoonstelling Groninger Museum

dinsdag 10 maart 2020

Wegens de sluiting van het museum in verband met Covid-19, is het boek nu niet verkrijgbaar in het Groninger Museum.

Het boek (€ 15) is alleen verkrijgbaar bij de volgende boekhandels in de stad Groningen:

Riemer Boekhandels
Nieuwe Ebbingestraat 1
9712 NB Groningen

Van der Velde Boekhandel (alleen vestiging Grote Markt)
Grote Markt 54-55
9712 HV Groningen

Boekhandel Godert Walter
Oude Ebbingestraat 53
9712 HC Groningen

De Bevrijdingsrok in Groningen

Bij de expositie is het boek De Bevrijdingsrok in Groningen verschenen. Hierin wordt het achtergrondverhaal verteld van de bijzondere rokken die in 1945 in Nederland gemaakt werden om de bevrijding te vieren. Het boek bevat foto’s van ruim 60 rokken uit de provincie Groningen.

Bevrijdingsrok van Ettina Bos
Bevrijdingsrok van Ettina Bos © foto: Heinz Aebi, Groninger Museum

Bij de expositie En tóch staat de Martini - 75 jaar bevrijding in Groningen verschijnt vanaf 14 maart het boek De Bevrijdingsrok in Groningen. In het boek wordt het verhaal vertelt van de bijzondere rokken die in 1946 in Nederland werden gemaakt om de bevrijding te vieren. Op zaterdag 14 maart is ook de openingsdag van de nieuwe tentoonstelling in het Groninger Museum. Het museum is deze hele dag gratis te bezoeken en er zijn feestelijke activiteiten.

Nationale Feestrok

Het ontwerp van de rok, dat uit oude lapjes bestond, was toegankelijk voor iedereen want iedereen had restjes stof in huis liggen. Doordat iedereen dit had was de rok een symbool van saamhorigheid en eenheid. In sommige rokken werden zelfs vlaggen van de bevrijders of stukjes uniformen van geallieerde militairen verwerkt. De rokken werden vooral op Bevrijdingsdag gedragen, maar ook bij andere feestdagen zoals Koninginnedag. De rokken waren een groot succes, ook in Groningen.

Rokken ook te zien in de tentoonstelling

Het boek verschijnt op de feestelijke openingsdag van de tentoonstelling En tóch staat de Martini - 75 jaar bevrijding in Groningen op zaterdag 14 maart. Het museum is dan gratis te bezoeken voor publiek. De expositie herdenkt de oorlog en de bezetting in Groningen. Verzet en collaboratie komen aan bod, net als de vervolging van de Joodse gemeenschap. Maar ook het leven van de mensen die niet vervolgd werden en het liefst hun gewone leven wilden voortzetten. En natuurlijk is er veel aandacht voor de bevrijding. In de expositie zijn maar liefst 35 bevrijdingsrokken en een broekpakje uit de provincie Groningen te zien.

De Bevrijdingsrok in Groningen is te koop in de museumwinkel van het Groninger Museum en kost 14,95 euro. De auteur is Egge Knol, conservator archeologie, geschiedenis en oude kunst en kustnijverheid bij het Groninger Museum.

ISBN: 9789071691850; uitgever: Groninger Museum

De tentoonstelling En tóch staat de Martini - 75 jaar bevrijding in Groningen is van 14 maart tot en met 30 augustus 2020 te zien in het Groninger Museum.