Kerstvakantie in het Groninger Museum: extra kinderactiviteiten, bijzondere openingstijden en glühwein

maandag 18 december 2023

Deze kerstvakantie biedt het Groninger Museum extra activiteiten voor families met kinderen aan. Ook is het museum open op tweede kerstdag en oudjaarsdag. De exposities zoals The Rolling Stones – Unzipped, Can I Be Me van Joram Krol en Nymphenburg zijn te bekijken, evenals de vaste collectie van het museum. Het bezoek kan warm worden afgesloten met een glaasje glühwein in het Museumcafé.

Exposities
Deze kerstvakantie is één van de laatste kansen om de tentoonstelling over The Rolling Stones te bezoeken. Hierna is Unzipped nergens anders meer te zien, Groningen is de laatste locatie waar bezoekers zich nog tussen The Stones wanen. Fotografieliefhebbers kunnen Can I Be Me van Joram Krol ontdekken: een expositie met indrukwekkende zwart-wit portretten. Ter nagedachtenis aan Erwin Olaf is een zaal gevuld met een aantal van zijn werken uit de series Blacks, After Rodin en Chessmen. Bij Nymphenburg is porselein, kunst, mode en design te bewonderen. De collectietentoonstelling van het Groninger Museum bestaat onder andere uit zilverwerk, oude meesters, archeologie en schilderkunst van De Ploeg.

Extra atelieractiviteiten voor kinderen
In het atelier maken kinderen platenhoezen geïnspireerd op The Rolling Stones, lijntekeningen zoals Andy Warhol, een Koons collagespiegel of duelportretten zoals de schilders van De Ploeg. Het atelier is elke dag open van 10 tot 17 uur in de periode van 23 december 2023 t/m 7 januari 2024. Voor de echte avonturiers is er een speurtocht door de vaste collectie van het museum. Entree tot de vaste collectie is gratis en ook de speurtocht is kosteloos op te halen bij de informatiebalie.

Glühwein in het Museumcafé
Vergeet zeker geen bezoek te brengen aan het Museumcafé. Speciaal voor de kerstperiode kunnen bezoekers hier terecht voor een verwarmend glas glühwein. Maar een heerlijke lunch of iets lekkers bij de koffie is hier natuurlijk ook mogelijk. De museumwinkel heeft last-minute kerstcadeaus in huis, bijvoorbeeld een mooie Groninger Museum kerstbal: de Gouden Toren.

Bijzondere openingstijden
In de kerstvakantie is het Groninger Museum van dinsdag t/m zondag open van 10 tot 17 uur. Op eerste kerstdag is het museum gesloten, maar op tweede kerstdag en oudjaarsdag zijn bezoekers weer welkom tussen 10 tot 17 uur. Nieuwjaarsdag opent het museum iets later dan gewoonlijk, namelijk om 12 uur. Toegang is gratis voor kinderen tot en met 18 jaar, studenten die in Groningen studeren en Museumkaarthouders. Meer informatie en tickets via groningermuseum.nl.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl - 050 3666 510