Doe-opdracht 23: Van Gogh black out poetry

Brief van Vincent van Gogh aan Theo van Gogh met schets van Zaaier met ondergaande zon (verso) Vincent van Gogh, c. 21 november 1888 © Van Gogh Museum, Amsterdam

Deze week weer een nieuwe doe-opdracht!

Maak deze week een black out poem met één van de brieven van Vincent van Gogh. Met een black out poem maak je op een eenvoudige manier korte verhaaltjes, zinnen of dichtregels. Je mag er een lentetuin van maken, maar het hoeft niet. Daar ben je helemaal vrij in! De winnaars, één in de categorie volwassene en een kind, krijgen een leuke attentie thuis gestuurd.

Wat veel mensen misschien niet weten is dat Vincent Van Gogh naast fantastisch kunstenaar ook een hele goede schrijver was, hij schreef de mooiste brieven. Van Gogh heeft meer dan 2000 brieven geschreven met daarbij schetsjes en tekeningen. Je kunt in zijn brieven goed lezen hoe Van Gogh zich ontwikkelde tot kunstenaar.
Omdat het een jaar geleden is dat onze enige schilderij van Van Gogh Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar is gestolen, staat deze Doe-opdracht in het teken van dit werk van Van Gogh.

Hoe en wat?

Hoe maak je een black out poem oftewel een stiftgedicht?

Download een van de brieven van Van Gogh, te vinden via deze link https://www.vangoghmuseum.nl/nl/belicht/brieven en print het uit. Of download ze hieronder. Kies de woorden die je aanspreken en omcirkel deze met een zwarte of gekleurde marker, inkt of verf en maak er daarna een tekeningetje bij van de lentetuin. Alle ongebruikte tekst schilder of kleur je vervolgens in. Dit kun je doen met zwart of een andere kleur waarmee je de onderliggende tekst niet meer ziet. Zo houd je een poëtische of creatieve tekst over. Succes!

Voorbeeld

Hierbij een voorbeeld van een pagina waarin een lentetuin is getekend.

Download hier de Van Gogh brieven om je eigen black out poetry op te maken

De spelregels en winnen

Bij elke nieuwe doe-opdracht kun je een leuke attentie winnen. Op donderdagmiddag na 12 uur, laten we weten welke twee inzendingen, één in de categorie volwassenen en één in de categorie kinderen, een leuke attentie krijgen toegestuurd. De winnaars vind je dan op deze pagina.

De spelregels

- op vrijdagmiddag plaatsen we een nieuwe opdracht op de website, Facebook en Instagram

- post je creatie altijd vóór donderdag 12 uur op Instagram of Facebook, of mail het ons.

- op vrijdagochtend maken wij bekend wie er heeft gewonnen.

Help ik ben nog niet klaar!

Is de winactie al afgelopen, maar vind je de opdracht toch nog leuk om te doen, dan kun je je foto alsnog opsturen en dan plaatsen wij het op deze pagina.